2008 GT

Byly doby, kdy auta s přídomkem GT měla dvoulitrový motor, ideálně přeplňovaný, nebo alespoň jednašestku s turbem. Peugeot tyto zažité standardy posunul na úplně jinou úroveň a vlastně na úplně absurdní úroveň. Peugeot 2008 GT má pod kapotou motor 1,2 turbo o výkonu 150 koní. Ano, 150 koní, ještě před pár lety naprosto nemyslitelný výkon. Dnes je to realita.

To, že "Peugeotovi" designéři jsou mistry svého řemesla víme už dlouho. Je úžasné sledovat jak se Peugeot 2008 vyvíjel v podstatě z nevýrazného a tuctového auta až v současnou nádherou stylovku. Takhle nějak si představuji ideální auto jak pro rodinu tak služebák.

Dvatisíceosmička si rozumí se všemi povrchy silni. Okresky ji nerozhodí, naopak, obratně se proplétá zatáčkama. Díky lehkému motoru se naprosto suverénně vrhá i do vracáků a vykrouží je jak po kolejích. Na dálnici i ve vysokých rychlostech stále cítíte rezervu výkonu. Člověk si až chvílema říká, jak tohle dokážou pouhé 3 válce o tak skromném objemu.

Najezdili jsme spoustu kilometrů křížem krážem republikou a za volantem jsme se bavili, užívali si jízdy a relaxovali.

Krom toho, že v každé situaci cítíte sílu motoru, on ten tříválec má i pěkný zvuk. V nízkých otáčkách ho skoro neslyšíte, ale čím víc ho točíte tím víc o sobě dává vědět a má čím dál lepší zvuk. Okolo 4 až 5 tisíc otáček je to doslova koncert. Teda neřekl bych, že tohle někdy řeknu o tříválci, ale komu čest, tomu sláva.

S motorem drží krok podvozek a brzdy. 2008ka jede jako po kolejích, ale zároveň není přehnaně tvrdá. Patří mezi těch málo aut, co umí sportovat, ale zároveň si ponechaly dostatek komfortu.

Jak popojíždění po Praze tak výlet mimo silnici "polňačkou" je pro 2008ku pohodová záležitost. Nevytřese z Vás duši a občas se divíte a uvědomíte si kudy jste projeli až když z auta vystoupíte.

Co by to bylo za GéTéčko, kdyby neumělo zastavit na pětníku. To Peugeot 2008 GT umí a opakovaně. Brzdy nevadnou a jen tvrdí muziku. Já bych se vlastně nebál udělat si s 2008kou výlet třeba na Nürburgring. Ano, pořád se bavíme o crossoveru. Žádné kupé, sedan nebo sportovní placka. Bavíme se o rodinném autu, které má především vozit děti do školy, jezdit na nákupy a případně na dovolenou. V případě Peugeotu 2008 GT můžete tohle všechno dělat stylově.

Co ještě posouvá Peugeot 2008 na úplně jinou úroveň je její kokpit. Ne palubní deska nebo přístrojovka, on je to opravdu kokpit. Dříve kritizovaný malý volant a podivně vyhlížející kaplička přístrojů se vypracovaly v nejlepšího přítele řidiče.

Dva velké displeje, jeden před volantem, druhý na středové konzoly, jsou perfektně přehledné a čitelné. Základní funkce jako je klimatizace nebo autorádio mají své samostatné ovladače, navigace je dokonale propracovaná, dovede Vás kamkoliv a neomylně, je přehledná a hlavně naprosto jednoduchá a intuitivní. Ono nastavení a ovládání všech funkcí je jednoduché a přehledné. Můžete si zvolit jaké údaje a informace chcete mít zobrazené a auto Vás neobtěžuje ničím, co vás nezajímá.

Co je ovšem absolutní bomba, to je displej před volantem. Už jsme si zvykli na běžné obrazovky, displeje, kombinace analogových i digitálních ukazatelů s displeji, ale v případě Peugeotu je to opět absolutně jiná úroveň. Peugeot je v tomhle minimálně o generaci, spíš o 2 generace před ostatními.

Displej je totiž 3D, ať sledujete jen rychlost a otáčky, palubní počítač a nebo navigaci, je to lepší jak televize. Baví vás grafika, barvy a v případě zobrazení navigace i to jak se promítá na pozadí. Tady už je jen krůček k tomu, aby jste jeli podle promítaných údajů a ani by jste se nemuseli dívat z okna ven. Já si chvílemi říkal jestli ještě sedím v osobním autě nebo jestli jsem se náhodou nedostal do letadla.

Všechno o čem jsem psal je ještě umocněno na druhou, když jedete v noci. Nejen, že full LED světla promění noc v den, ale i interiér je nádherně osvětlený. Kouzlo není v tom jaký ambientní osvětlení a displeje vytvářejí efekt, ale že Vás nic z toho neruší a neodvádí od řízení. Podvědomě tohle všechno navodí příjemnou atmosféru na palubě, cítíte se příjemně a pohodově. Jen si tak letíte krajinou a ani si neuvědomíte, že za sebou máte desítky a stovky kilometrů.

Pusťte si k tomu svojí oblíbenou hudbu, užívejte si komfortních sedadel. Malý sportovní volant skvěle padne do ruky.............. Co víc si řidič může přát?????? Snad jen naložit rodinu a vyrazit k moři.

Mě osobně 2008ka GT přijde jako povedený odkaz legendárního Peugeotu 205 GTi. Jediný rozdíl je v tom, že 205ka byla jen pro řidiče, ale 2008ka je pro celou rodinu a to je to oč tu jde především. Myslím si, že ještě nikomu se nepodařilo postavit tak povedené rodinné auto jako Peugeotu   

Autor textu: Zdeněk Tomeš