BOXER L4H2

Peugeot Boxer, generacemi prověřený neúnavný dělník. Prvního Boxera pamatuji ještě jako dítě. Tehdá jsme byli zvyklí na Škody 1203 nebo Polské Žuky, maximálně občas okolo projel ještě Východoněmecký Barkas. Boxer byl jako zjevení z jiné planety. Uvezl toho více, měl výkonné motory, komfortní interiér a jízdní vlastnosti byly mnohem lepší než u většiny tehdejších osobáků.

Jak šel čas, Peugeot představil několik dalších generací a my jsme měli možnost otestovat jeho poslední generaci. Sice už je nějaký čas na trhu, vlastně už se pomalu blíží generace další, ale to nic nemění na faktu, že se stále jedná o jednu z nejlepších dodávek, jakou můžete v současnosti pořídit. Navíc námi zkoušené provedení s nejdelším rozvorem a zvýšenou střechou umocňovaly jeho přednosti.

V nákladovém prostoru Vám nad hlavou zbývá spousta místa, na délku ho snad ani nemůžete zaplnit, ložná plocha nám svými rozměry připomínala spíše malé náměstí než nákladový prostor běžné dodávky. Převáželi jsme skoro třímetrovou skříň a takřka nebylo vidět, že něco vezeme, vyklízely jsme nějaké staré věci z domu. Doma na hromadě to vypadalo nejméně na 3 až 4 otočky a my to zvládli najednou. Stačí si s nákladem zahrát tetris a jste spíš limitovaní váhou převážený věcí než velikostí nákladového prostoru. No ono to ani s tou hmotností převážených věcí není tak špatné, námi testovaný Boxer uvezl až 2 tuny a to je na dodávku velmi slušná váha.

Podél celého nákladového prostoru máte kotevní oka, jak v podlaze, tak i v bočních stěnách. Vždy najdete kombinaci kotevních úchytů k perfektnímu upevnění nákladu. Boční "šoupačky" jsou obrovské, není problém ještěrkou naložit europaletu a to samé platí i pro zadní dvoukřídlá vrata. Ano, nejsou to dveře, jsou to vrata jak od stodoly. Navíc tato vrata jsou uchycená chytrými panty. Jak uvidíte na fotkách dveře otevřete o 180 stupňů a beze strachu můžete nacouvat třeba až k nákladové rampě. Celý nákladový prostor osvětlují 2 výkonná světla, takže i v noci pěkně vidíte kde co máte.

Testovaný Boxer měl i okýnko do nákladového prostoru a prosklení vzadu, takže pokud nenarovnáte náklad až po střechu, vidíte za sebe i přes středové zpětné zrcátko stejně jako v osobáku.

Spousta dodávek má problém s umístěním rezervního kola. Většinou rezerva zabírá prostor někde okolo podběhu, u Peugeotu toto vyřešili velice elegantně a rezerva je schovaná pod autem. Možná si říkáte, že to nemůže být praktické, vždyť všechna špína, všechen bordel posbírá právě ona rezerva. Ano, máte pravdu, ale je to jen malá daň za praktičnost. Toto řešení má jednu velkou a jednu obrovskou výhodu. Ta velká výhoda je, že Vám rezerva nepřekáží v nákladovém prostoru. Ta obrovská je, že když píchnete a jste plně naloženi, nemusíte nic přerovnávat, nemusíte s ničím hýbat, jen povolíte příslušný šroub, který je hned u hrany dveří a rezerva se spustí z pod auta. Kdo někdy musel kvůli výměně kola přerovnat náklad, tak mě určitě potvrdí výhodu tohoto řešení.

Srdcem Boxera je 2,2 litrový naftový motor a 6ti stupňová převodovka. Motor byl vyladěný na 130 koní a spolu s převodovkou odváděl perfektní práci. To, že prázdná dodávka doslova letí jako vítr je tak nějak běžné, vždyť motor musí být dimenzovaný na zátěž 2 tun a navíc, když Boxera vybavíte tažným zařízením tak podle provedení utáhne další 2 až 3 tuny a to už je nějaká zátěž, se kterou si lecjaký motor jen tak neporadí.

Boxera jsme sice nezatížili až na limit povolené nosnosti, ale počítám, že poctivou tunu jsme mu naložili a možná i víc. Motor jel takřka stejně jako by jsme byli prázdní. Převodovka řadí pěkně lehce a přesně, vždy zapadne ta správná rychlost a člověk si s řazením a řízením spíš jen tak hraje. Korunu tomu nasazuje perfektně naladěná spojka. Zabírá tak akorát a hlavně není ani tvrdá ani měká, je přesně taková, jakou očekáváte. I při častém popojíždění a přeřazování vás nebolí noha, nepokouší se o Vás křeč.

Dosáhnout dálniční rychlosti i s naloženým autem je naprostá hračka, já jsem zvyklý s dodávkama jezdit po dálnici okolo 120 km/h. I když vím, že mohu jet mnohem rychleji, moderní dodávky nemají problém překonat i 150 km/h a i větší rychlosti, ale to už je na úkor spolehlivosti. Ve 120ti motor točí jen něco málo přes 2000 otáček, rychlost drží i v táhlých stoupáních a co si budeme povídat v dnešní době se základy přepravy točí i okolo spotřeby a ceny na kilometr. Vzhledem k tomu, že se s Boxerem dá bez problémů jezdit mezi 7 a 8 litry na 100 km, tak Vás svými náklady na provoz rozhodně nezruinuje. Spíš naopak, vždyť takovou spotřebu mívá spousta současných SUVéček a to jsou auta co si hrají na osobáky.

Co mě vždycky bavilo na všech generacích Boxeru je pohoda za volantem. Pohodlná všemi směry nastavitelná sedačka řidiče s nastavitelnou loketní opěrkou, výškově stavitelný volant, velkorysé prosklení kabiny. Nejen, že máte obrovské čelní okno, ale i boční okýnka jsou obrovská. Po obou stranách máte dvojitá rozměrná zpětná zrcátka. Díky tomu všemu máte skvělý přehled nad situací okolo Vás. Sedíte přiměřeně vysoko, takže se na dopravu okolo Vás díváte s patřičným nadhledem.

Kabina je plná praktických odkládacích kastlíků, poliček, přihrádek, držáků dokumentů a láhví. Nad hlavou máte obrovskou poličku, do které se vejde všechno co nepotřebujete mít aktuálně po ruce. Nad hlavou je další obrovský úložný prostor. Ten je ale přístupný z nákladového prostoru. Buď Vám umožní převoz extra dlouhých věcí nebo si do něj odložíte kurty, hadry, rukavice.... Prostě všechno co je třeba vozit sebou pro bezpečné upevnění nákladu.

Jízda Boxerem se moc neliší od řízení běžného rodinného kombíku. Jen musíte pamatovat na to, že vzhledem k Vaší délce nemůžete "řezat" zatáčky jak jste zvyklí s Vaším autem a ve městě si musíte dávat pozor při manévrování na obrubníky. Jinak je to opravdu jako když jedete běžným osobákem.

Víte co se mě ještě líbí na Peugeotu Boxer? Je to stará škola, použité materiály jsou nesmrtelné, v autě máte naprosté minimum elektroniky. Vlastně krom elektricky ovládaných oken a zrcátek a dálkového centrálního zamykání auto opravdu nemá žádnou elektroniku. Někomu možná může chybět současná konektivita, v Boxeru nejste online, nenabízí bezklíčový přístup nebo displeje místo analogových budíků, ale podle mě je to dobře. Boxer si na nic nehraje. Má poctivý velký motor, všechno zde funguje mechanicky. Ač jeho ovládání je jako v osobáku, tak pořád cítíte jeho robustnost a syrovost. Vidíte, že Boxer je postavený z kvalitních materiálů, je bytelný a neúnavný. Přece je to dodávka, drsná dodávka a možná i poslední mohykán mezi nezničitelnými dodávkami. 


Autor textu: Zdeněk Tomeš, šéfredaktor