CLIO HYBRID

Díl první.

Renault Clio hybrid, na první pohled celkem nudná představa. Dle současných trendů člověk tak nějak očekává "litr" pod kapotou, k tomu elektromotor a nějaká dodatečná baterie. Prostě auto stvořené dle představ Byrokratů Evropské Únie. Papírově úsporné auto ale co kupující a řidič? Ten už dnes není rozhodující, nebo ne?

ANO, ANO ANO ANO. Clio hybrid mám doma 3 dny a už teď vím, že ho nechci vrátit. Chci v něm jezdit, chci v něm spát, chci v něm jíst, chci v něm ........... Nestává se mě často, že bych si nějaké auto tak rychle a tak moc zamiloval. Ne od prvního kilometru, ale už od prvního pohledu. Nádherná modrá metalíza Cliu neuvěřitelně sluší. Ať se na nové Clio díváte z jakékoliv strany, má ten správný francouzský "šmrnc". Na první pohled víte, jaké je to auto. Je báječné, že si Renault celé dekády drží svůj specifický styl a dovolím si říct, že v současnosti ho dovedl takřka k dokonalosti.

Chci se s Vámi podělit o první dojmy. Myslím si, že Clio si zaslouží víc prostoru, než jen jeden článek. Dostat do ruky auto, které Vás v dnešní době neobtěžuje asistenčními systémy (přestože má všechny myslitelné), které Vás nechá řídit a hlavně užívat si jízdy je nádherný pocit. Navíc ono Vás nenechá jen užívat si jízdy, ono vás nechá řádit a blbnout jak malý kluk. Tohle všechno korunuje až absurdně nízkou spotřebou, to je BOMBA

Když Renault na konci devadesátek a začátku nového století používal slogany jako "Renault auta s rytmem života" nebo "Renault tvůrce automobilů" vůbec jsme si neuvědomovali jaká auta tenkrát Renault vyráběl a jaká auta se odvážil uvést na trh - Vel Satis, Avantime, druhá generace Meganu, hlavně tedy ve tří a pětidvéřovém provedení. Nikdo na světě ba ani Citroen (a že ten měl spousty extravagantních modelů) neměl takovou odvahu jít s kůži na trh jako Renault. Jeho slogany jsme spíše brali jako marketingová hesla, ale až s odstupem času si uvědomuji, že ty slogany byli nejen pravdivé ale přesně vystihovaly jaká auta Renault vyráběl. Když jsem před pár dny v televizi viděl nádhernou reklamu na dnešní hybridní Renaulty naprosto jí věřím. Nepochybuji o tom a Clio mě jednoznačně utvrdilo, že se Renaultu daří na výbornou uvádět poznatky a zkušenosti z Formule 1 do sériových vozů a věřte mě, ono to funguje.

Hned na začátku si musíme ujasnit jednu důležitou skutečnost. Do Clia nenastupujete, Clio si oblékáte. Po usednutí do skvělých sedaček cítíte, že jste jeho součástí. Sedačky jsou nejen pohodlné ale ač se to na první pohled nezdá, mají velmi dobré boční vedení. Nikde vás netlačí tvrdé bočnice, neomezuje Vás šířka sedadla, ale cítíte, že jste součástí auta. Hned na první dobrou nastavíte sedadlo, volant, ovládání rádia, navigace, spárování telefonu je intuitivní, přehledné a hlavně jednoduché. Opět chválím logiku přehrávání hudby z "flešky". Tak jak si hudbu seřadíte v počítači do souborů, tak vám ji zobrazuje i rádio, což je super.

Včera jsem strávil několik hodin za volantem Clia v noci. Full LEDková světla odvádějí skvělou práci, což ostatně uvidíte na fotkách. Automatické přepínání dálkových světel funguje bez rozpaků a vlastně se díky tomu nemusíte o nic starat a jen si užíváte jízdu. I po dlouhé cestě nemáte unavené oči a to je vlastně to oč tu běží.

Pomalu sbírám dojmy a zkušenosti s Hybridním Cliem. O dalších přednostech a vychytávkách se podrobněji rozepíšu v dalším článku, až bude celý test za námi. Dnes se s Vámi chci podělit o dojmy z pohonných jednotek. Ano píši pohonných jednotek, protože Clio má celkem 3 pohonné jednotky - benzínový motor, elektrický motor a startgenerátor.

Pokud se podíváte do nabídky motorů Clia zjistíte, že si můžete zvolit pouze litrový tříválec naladěný na různé výkony. Toto ale neplatí pro jedno výjimečné provedení Clia. Toto provedení je právě testovaný hybrid. Tvůrce hybridního Clia budu velebit až do smrti. V dnešní době ekologické hysterie, zmenšování objemů motorů se konstruktéři nebáli sáhnout do úplně jiného regálu a hybridnímu Cliu nadělili pod kapotu klasickou čtyřválcovou "jednašestku", bez turba !!!!!!!!!! To se prostě nevidí, malé auto s klasickou jednoduchou atmosférou, to je NÁDHERA. Jenže tato "jednašestka" je doplněná elektromotorem a startgenerátorem a to všechno přes nově vyvinutou speciální převodovku pohání přední kola. Renault opět šel jinou cestou než všichni ostatní a pro hybridy vyvinul úplně novou převodovku. Převodovka má 2 rychlostní stupně pro elektromotor a 4 rychlostní stupně pro benzinový motor. Právě díky tomu v jaké symbióze a jak efektivně všechno spolupracuje je jízda v Cliu hybrid tak vyjímečná. Je obdivuhodné s jakou lehkostí motor reaguje na přidání plynu, dle mého pocitu se motor chová ještě lépe než kdyby měl turbo. Jde nádherně za plynem, akcelerace jak z klidu tak klidně i z 80 km/h je obdivuhodná, dosažení dálniční rychlosti je dílem okamžiku a je jedno jestli jedete po rovině nebo v táhlém stoupání. Prostě přidáte plyn a auto vystřelí kupředu.

Renault tvrdí, že hybridní Clio má v součtu 140 koní, což je krásné, ale ta největší bomba je točivý moment - benzinový motor dává 144 Nm a elektromotor spolu se startgenerátorem dávají dalších 205 Nm. Podtrženo sečteno hybridní Clio se chová jako by pod kapotou mělo mnohem větší stádo plnokrevníků než je oněch 140.

Největší překvapení na závěr. Běžně spotřeby neřešíme, ale u hybridního Clia jsme museli udělat vyjímku, vždyť je to jeden z argumentů dnešních hybridů. Při normální jízdě (NE ÚSPORNÉ) není problém držet se okolo 4 - 4,5 litrů benzínu na 100 km. Při včerejším "blbnutí", maximálním využívání dynamiky a opravdu užívání si jízdních vlastností se mě Clio hybrid odvděčilo spotřebou 5,2 litrů na 100 km. No řekněte sami, není to nádhera? Díky Renaulte. 


Autor textu: Zdeněk Tomeš, šéfredaktor