CROSSLAND X

Klasická ruční brzda, skoro každá funkce má své tlačítko, před volantem 4 klasické budíky a mezi nimi malý displej ukazující základní data palubního počítače a rychlost. Říkáte si, že se tohle v dnešní době už moc nevidí? Ano, máte pravdu, nevidí, ale je to příjemná změna.

Do tohoto Opela jsem přesedal z DS7 Crossback, jednoho z nejkomfortnějších a nejkrásnějších SUV dnešní doby a upřímně, když jsem Opel Crossland X přebíral a poprvé ho viděl tak z blízka, tak jsem si říkal na co si to vlastně tohle auto hraje. Ani hatchback, ani kombík, velká kola, styl SUV, ale tak nějak zvláštní. Pod kapotou 3 válce, sice o objemu 1,2 litru a turbo k tomu, ale pořád mu chybí čtvrtý válec.

To jestli se tvary karoserie líbí nebo nelíbí, je subjektivní pocit každého člověka, to musíte posoudit vy, ale mě přišlo, že takové tvary tady už jednou byly, Fabia II byla také úzká a vysoká a upřímně moc krásy nepobrala a totéž jsem cítil i u Crosslandu X. Jenže...........

Čím víc času jsem strávil za volantem, čím víc kilometrů jsem s Crosslanem X ujel, čím častěji jsem se na něj díval před domem, tím víc jsem si ho zamilovával. Třešničku na dortu všemu nasadilo ochlazení a sníh, v tu chvíli jsem Opel Crossland X opravdu zamiloval celým svým motoristickým srdcem. Ale vezměme to od začátku.

Pokud čekáte, že budu psát o tom, jak je auto na špičce technologického vývoje a jaké vychytávky pro nás konstruktéři připravili, tak to Vás asi zklamu, to tu nehledejte, protože to ani nenajdete. Crossland X je přesný opak, žádné technologické výstřelky tu nečekejte, testovaný Crossland X dokonce ani neměl navigaci, neměl ani kožené čalounění, natož aby uměl sám řídit, jenže to je to skvělé na tomhle autě. Nic vás tu totiž nerozptyluje od řízení. Chcete nastavit jinou teplotu na klimatizaci? Mimochodem dvou zónové, jednoduše otočíte kolečkem, chcete zesílit nebo zeslabit autorádio? Opět stačí otočit kolečkem na středovém panelu, případně intuitivně pohnout kolíbkou na volantu nahoru nebo dolu. Nemáte rádi stejně jako já start/stop systém? Má své tlačítko, stejně jako line asist, ESP, reset tlaku pneumatik a další. To je prostě nádhera. Nic nehledáte v různých skrytých menu a podmenu, jen jednoduše stisknete příslušné tlačítko a tak to má být, právě z téhle jednoduchosti by se mohli inspirovat mnozí konkurenti, kteří se snaží vymýšlet ovládání auta na způsob mobilních telefonů nebo tabletů.

Vezměme to ale pěkně popořádku. Správnou a pohodlnou pozici za volantem najde každý řidič, rozsah nastavení jak sedačky tak volantu je dostatečný pro řidiče od 1,5 do 2 metrů. Palubní deska je přehledná a všechny ukazatele jsou lehce čitelné. Výhled z auta do všech směrů je skvostný, dokonce nepřekážejí ani "áčkové" sloupky, takže neustále máte perfektní přehled a víte co se děje okolo celého vozu. V podstatě jediná technologie dnešní doby v tomto Opelu je bluetooth a zrcadlení telefonu na tak akorát velkém displeji uprostřed palubní desky. Co je opravdu milé, tak spárovat telefon je záležitost minuty, zvuk při volání je čistý, bez ozvěn a bez jakýchkoliv rušivých zvuků. Zrcadlení telefonu funguje také naprosto jednoduše a rychle, takže ani absence navigace vůbec nevadí. Trochu nepříjemné je, že musíte telefon s autem propojit přes kabel, takže pokud posloucháte hudbu z "flešky", musíte ji odpojit, ale co, tak hudbu streamujete přímo z telefonu, takže vlastně o nic nejde, jde jen o zvyk.

Co mě vážně dostalo je motor. Za celou dobu downsizingu jsem vzal na milost pouze jeden jediný motor a to 1,0 TSi z koncernu VW. Až do teď. To co předvádí pod kapotou turbo motor o objemu 1,2 litru je skoro neuvěřitelné a to se jedná o slabší variantu se 110 koňmi. Motor má obrovskou chuť do života, okolo 3 a 4 tisíc otáček podává skvělý výkon, ale srdnatě táhne v podstatě od volnoběhu a navíc ta spotřeba, za několik tisíc kilometrů se spotřeba pohybovala okolo 6,2 litrů na 100 km a to jsem motor nijak nešetřil a rozhodně jsem se nesnažil jezdit na spotřebu. Tato spotřeba ani o moc nestoupla po celodenním blbnutí na čerstvě napadlém sněhu. ESP je naladěné hlavně na bezpečné cestování, takže pokud se chcete vyblbnout na sněhu tak máte 2 možnosti. Buď vypnout ESP a jezdit do 50 km/h, protože po překročené této rychlosti se ESP automaticky aktivuje, nebo naopak musíte být tak rychlí, že už ani ESP s tím nic nenadělá a vy se budete v klidu klouzat, ale to už se dostávám někam jinam. Vážně skvělé je, že motor 1,2 Turbo si bez problému poradí s autem v plném obsazení. Vyzkoušeli jsme ho ve 4 dospělých mužích, nikdo nejsme zrovna vzorem štíhlosti, takže podle předpokladů měl motor dostat zabrat, ale ono ne, tenhle motor skoro ani nevěděl o tom, že nás veze, nejen, že měl pořád dostatek síly, ale jistí ho i jistý podvozek, takže výlet ve 4 dospělácích jsme si užili i sportovně. Crossland X si toho nechá líbit opravdu moc, jistě drží stopu a to, že se blížíte na hranu Vám dá dostatečně dopředu vědět, stačí lehce ubrat plyn a auto jede jako po kolejích přesně tam kam chcete. Podvozek si hravě poradí i s klasickými českými silnicemi, takže ho nerozhodí ani větší díra nebo nerovnost na silnici. V napadlém sněhu se Opel dokázal hravě vyhrabat ze závěje. Vyjet běžné stoupání k domu nebo ulicí nebyl sebemenší problém, ESP ve spolupráci s proti prokluzem si dokázaly poradit i s necitlivým rozjezdem, takže za mě určitě palec nahoru.

Pokud zvolíte správnou výbavu Opelu Crossland X, dostanete naprosto skvělého společníka, který Vás klidně doveze i na dovolenou k moři. Testované auto mělo ledková světla s automatickým přepínáním dálkových světel, na to, že jsou to obyčejné ledky, tak svítí skvěle, dostatečně Vám osvětlí nejen prostor před autem, ale zasahují i na krajnici, takže včas uvidíte i srnku nebo jiné nebezpečí. Za poslední týden jsem ocenil nejen vyhřívání sedadel a čelního okna, ale i vyhřívaný volant. Ráno přijdete k zamrzlému autu, nastartujete, zapnete vyhřívání čelního a zadního okna, vyhřívání sedačky a volantu a než očistíte boční okna, tak zbytek auta se o sebe postará sám. Sednete do teplé sedačky, chytnete se teplého volantu, topení nastupuje také velmi rychle, takže co víc si může člověk přát????

Pokud hledáte příjemné rodinné auto, tak Opel Crossland X určitě stojí nejen za zvážení, ale měl by být jedním z hlavních kandidátů na to správné auto. Na nic si nehraje, nic nepředstírá. Přijde mě, že Opel využil situaci stejně jako Škoda, když se spojila s Volkswagenem. Stačí sáhnout do těch správných regálů, otevřít ten správný sklad a v podstatě z ničeho postavíte skvělé auto a to přesně podle mě udělali konstruktéři v Opelu. Naprosto dokonale využili spojení s koncernem PSA a každý další nový model co představili je lepší a lepší. Je znát, že Opel je zvyklý stavět auta pro rodiny, důchodce a i mladé lidi. Podle mě nabízí přesně to, co všichni od auta očekáváme a potřebujeme. Funkčnost, spolehlivost, lehkou a jistou ovladatelnost a rozumnou cenu.

Tohle všechno Opel Crossland X splňuje do posledního puntíku a navíc, časem si začnete všímat, že vlastně i design se povedl a vlastně tak nějak k tomu autu vlastně sedí a vy sice nevyčníváte z davu, ale také s ním nesplynete, což je dobře a tak by to mělo být. Auto má svůj výraz a žádné jiné nevypadá ani podobně a tak by to přece mělo být.


Autor textu: Zdeněk Tomeš, šéfredaktor