DACIA

Dacia je značkou světového konsorcia Renault Group, Automobilový závod Dacia, dříve UAP (Uzina de Autoturisme Pitesti) se nachází v městečku Mioveni, ve vzdálenosti 20 km od Pitesti a 110 km od hlavního města Bukurešti.

Areál průmyslového závodu má již dlouholetou tradici. Během II. světové války sloužil areál pro výrobu vojenských letadel. V období roku 1952 - 1968 se v závodu vyráběly náhradní díly a součásti pro motorová vozidla a traktory. Dacia byla založena v roce 1966 v Mioveni.

První licenční smlouva se společností Renault byla podepsána v roce 1968 a týkala se výroby modelu Dacia 1100 (neboli Renault 8) v Rumunsku. Dne 20. srpna 1968 opustil brány závodu první automobil Dacia 1110 vyrobený ve spolupráci s francouzskou firmou Renault.

Po této první zkušenosti se společností Renault přišel rok 1969 a výroba osobního automobilu Dacia 1300 na základě licence Renault 12, v roce 1970 Dacia 1300 kombi. Začíná dlouhá historie spolupráce mezi společnostmi Dacia a Renault. Celkový počet vyrobených Dacií vycházejících z koncepce Renault 12 přesáhl 2 miliony vozů.

Spolupráce s francouzskou firmou Renault měla 4 etapy:

1) montáž automobilu Dacia 1100 z originálních francouzských komponent

2) částečná výroba komponent ve spolupráci s rumunskými firmami

3) integrace výroby motorů, převodovek a náprav

4) výroba karoserií. Rumunsko se díky příznivému politickému vývoji postupně otevřelo investorům a mezinárodní spolupráci

Trh automobilů se transformoval se vstupem nových účastníků a vývojem dovozu automobilů ze západní Evropy, které odpovídají poptávce zákazníků orientujících se více a více na své mezinárodní okolí.

V období roku 1970 - 1995 byla škála výrobků rozšířena o další automobily Dacia. Státní podnik Dacia si zajišťoval svou budoucnost. Moderní automobilový podnik potřebuje kapitál a zkušenosti, aby mohl následovat zrychlený vývoj produktů. Podnik Dacia se potřebuje vyvíjet každý den, aby zlepšil kvalitu své produkce. To samozřejmě znamená, že Dacia a Renault opět pokračují ve spolupráci v procesu privatizace.

Renault získal majoritu 2. července 1999 když odkoupil od Fondu národního majetku majoritní podíl akcií společnosti Automobile Dacia s.a., a vrátil se tak po 30 letech na pozici vlastníka. V roce 1999 byla Dacia privatizována. Společnost Renault získala 51 % akcií a svůj podíl v následujících letech postupně zvyšovala. Od roku 2003 Renault vlastní 99,3 % akcií Dacia.

Společnost Renault investovala do modernizace závodu 489 millionů eur. Výrobní zařízení továrny Dacia je dnes na úrovni nejlepších evropských standardů. Používané pracovní postupy jsou stejné jako v ostatních závodech Renault Group.

Dacia zůstává výhradním lídrem rumunského trhu všech nových značek automobilů s více než 60% účastí na trhu za první semestr 2000. Výrobce prodal více než 2 000 000 automobilů od roku 1968. Dacia vyváží každý rok přibližně 10 % své produkce.

V roce 2000 společnost Automobile Dacia uvedla na trh vůz Dacia SuperNova s francouzským motorem splňující normy EURO II a od roku 2002 již všechny motory v modelech splňují normy EURO III a v současné době je to EURO VI Temp.

Automobily Dacia se vyrábějí výhradně v Rumunsku. Více než 50 % ze součástí se vyrábí přímo v Mioveni. Dacia má dnes klíčovou roli v mezinárodní strategii Renault Group, patřící mezi prvních šest světových výrobců od podepsání smlouvy se značkou Nissan a koupě Samsung Motors.

Od roku 2004 byly na trh postupně uvedeny modely Dacia Logan, Duster, Sandero, Dokker a Lodgy. Tyto modely otevřely značce Dacia cestu na nové trhy.  

Zdroj: Daciaclub.cz