DS 3 CROSSBACK E-TENSE

Díl první

Poštěstilo se nám v jeden čas vyzkoušet 2 různá provedení DS3 Crossback. A to DS 3 Crossback 1,5 HDi a DS3 Crossback E-Tense. Naše zkušenosti a dojmy z naftové DS3 Crossback si můžete přečíst ve druhém článku, v tomto se zaměřím pouze na čistě elektrické provedení DS3 Crossback E-Tense. Je úžasné, jak dvě v podstatě stejná auta dokážou být tak jiná a rozdílná.

Neřadím se mezi nadšence, co vítají nástup elektrických pohonů a doslova jejich bezhlavé nucení ze strany Evropské Únie. Přece jen jsem "benzínová hlava" a když z pod kapoty neslyším motor a necítím vůni benzínu, tak jsem docela nesvůj. Navíc příběhy známých, co si koupili elektrické auto a po velmi krátké době zjistili, že krom standardního nabíjecího kabelu bude dobré dát do kufru alespoň 100 metrový prodlužovák, jsem netušil, jak bude doba strávená s tímto autem vypadat a hlavně co se od "elektrické hračky" dá očekávat.

Za těch několik let, co se elektrická auta vyrábějí ve velkém, tak prošla neskutečným vývojem a na DS3 E-Tense je to znát. Je to naprosto dospělé auto s pro mě překvapivě skvělým pohonem. Určitě Vám každý člověk, co vyzkoušel elektrické auto bude vyprávět o zrychlení a bryskní reakci na přidání plynu. Je to tak, je jedno jestli se rozjíždíte, chcete zrychlit ze 40 nebo 80, prostě šlápnete na plyn a auto letí kupředu. E-Tense má elektronicky omezenou maximální rychlost na 150 km/h, zajímalo by mě, na jaké rychlosti by se počítadlo zastavilo, nebýt omezovače. Ono totiž dosáhnout maximální rychlosti je dílo okamžiku a vlastně si uvědomíte, že vás DéeSo E-Tense baví řídit čím dál víc.

Naše první cesta z Prahy vedla po D1 na Brno, řekli jsme si, že ho nebudeme šetřit a pojedeme stejně, jako by jsme jeli s klasickým autem, no klasickým, ono DS3 Crossback E-Tense je klasické auto, jen má pod kapotou jiný pohon, takže opravuji, pojedeme stejně jako by jsme měli klasický spalovací motor. Když jsme auto převzali, na displeji svítil dojezd 180 km, což nás sice trochu zklamalo, čekali jsme víc, ale na druhou stranu byla zima, okolo nuly, auto nějakou dobu stálo, takže bylo na DéeSu ať nám ukáže co si s ním můžeme dovolit.

Nebudu popisovat celou cestu, prostě jsme chtěli dojet do Humpolce a tam by se vidělo co dál. Upřímně byl to takový nízký průlet přes půl republiky. Doprava v Praze skoro žádná, takže Chodovplný plyn a ukaž co umíš. Ukázala nám to a excelentně, ale pro jistotu jsme zastavili na 66 kilometru na nabíječce ČEZ, přece jen to byla naše první cesta a před sjezdem nám dojezd klesl na 35 km, takže jsme nechtěli riskovat potupu na odtahovce. Dneska už vím, že by jsme v klidu dojeli do Humpolce a i ještě dál.

Pokud budete s elektrickou DS3 Crossback E-Tense jezdit hodně sportovně, budete častým hostem nabíjecích stanic, ale to by s benzínovým autem bylo stejné, výkon = větší spotřeba, s tím nikdo nic nenadělá, takže nic ve zlém proti elektrice. Ale i tak po této jízdě vyvstal otazník na praktickým využití auta, které má dojezd 150 až 200 km.

Věřte, že všechny otazníky DéeSo rozprášilo, víme, že dojede mnohem dál než 200 km a nechává v nás jen a jen pozitivní pocity a zážitky. Nechává, píši proto, protože díky vstřícnosti ředitelky DS ČR paní Martiny Bedrnové, tímto ji moc děkuji, se DS3 Crossback E-Tense stalo naším společníkem na podstatně delší dobu, než bývá u testovaných vozidel zvykem. Z DéeSa stal příjemný parťák na cesty a vlastně skoro člen rodiny. Díky tomu jsme mohli auto vyzkoušet nejen v sychravém počasí, ale i v opravdové zimě, v mrazu a ve sněhu.

Nejen, že elektrické DéeSo výborně jezdí i na sněhu nebo kluzkém povrchu, ono se s ním dá i vyblbnout a užít si radosti jízdy na kluzkém povrchu.

Naprosto skvělou vychytávkou je možnost naprogramovat si vytápění auta na celý týden. Ať je jakékoliv počasí, tak na nás ráno čeká vyhřáté a odmražené auto připravené ihned vyrazit kamkoliv. Já mám nájezd k hlavní silnici sice do kopce, ale můžu se před ním rozjet na relativně dlouhé rovince, ale kolega parkuje DéeSo před garáží a rozjíždí se přímo do kopce a celý výjezd na hlavní silnici je skrze cca 150ti metrové stoupání do pěkného kopečku. Ani s tímto nemá DéeSo sebemenší problém. Ano je to i tím, že dovozce vozy obouvá na kvalitní zimní pneumatiky, takže když sečteme jedno s druhým, nemusíme se obávat ani sněhu, ani ledu.

Další příjemný poznatek je nabíjení auta. Jednak netrvá dlouho a zároveň vám poskytuje buď dostatek času na krátký odpočinek nebo v případě kolegy snad pravidelné seznámení s dalšími uživateli elektrických vozidel nebo jinými zajímavými lidmi.

Z auta se spalovacím motorem jsme všichni zvyklí zastavit na pumpě, během pár okamžiků natankovat a hurá dál. Je to sice rychlé, ale kolikrát, když za sebou máte stovky kilometrů, tak i poměrně nebezpečné. Všichni si myslíme, že těch pár kilometrů do cíle dojedeme, vždyť co je zbývajících 150 km, když už máme za sebou 550 kilometrů. Známe to všichni a nikdo si neuvědomujeme, že nejvíc nehod se stává právě kousek od cíle. Mě osobně se jednou stalo, že poslední co si pamatuji bylo jak jedu po dálnici, pak velké okno a probral jsem se naštěstí na odpočívadle, ale do dnes vůbec netuším jak jsem se na ono odpočívadlo dostal, netuším, jestli mě tam tenkrát dovedl můj strážný anděl nebo jen profesionalita a zkušenosti, ale takové probuzení nechcete zažít, ač se vlastně vůbec nic nestalo. Když na to zpětně pomyslím tak se mohlo stát a mohlo se stát strašně moc nepěkných věcí. Jen to, když se proberete a nevíte co se děje, jen to zjišťování kde jsem, jak jsem se tam dostal, proč je auto nastartované, proč svítím když stojím..... to nechcete zažít a až potom si uvědomíte, jak nebezpeční jste byli. Jak jste byli nebezpeční nejen pro sebe, ale pro všechny kdo v tu chvíli byli nebo jeli okolo Vás. Od tohoto Vás DéeSo vcelku spolehlivě chrání. Nabíjení auta neposunete na jindy nebo jinam, cestu si naplánujete podle nabíječek, přece jen v naší zemi ještě není tak hustá síť stanic, když dojíždíte k nabíječce, tak u ní zastavit musíte, jelikož ve většině případů by jste k další nedojeli nebo jen tak tak. Nabíjení nijak neurychlíte, je to proces který ovlivňuje spousta vlivů a faktorů (vybití baterky, venkovní teplota, výkon nabíjecí stanice.....) Průměrně auto nabíjíme 30 až 40 minut a to je doba, za kterou si buď vyřídíte telefony, mejly nebo prostě zavřete oči a zrelaxujete. To je něco nad čím jsme nikdy nepřemýšleli a objevili jsme to až s elektrickým DéeSem a upřímně baví nás to. Podle mě je ježdění s ním bezpečnější právě díky času stráveném na nabíječkách.

Najednou totiž přestanete pospíchat, přestanete se honit, zjistíte totiž, že s tím stejně nic nenaděláte, jen se víc naučíte plánovat svůj čas a lépe ho rozvrhovat. Spočítali jsme, že na přejetí poloviny republiky potřebujeme přibližně o hodinu a půl až 2 hodiny času víc, ale to je relativní. Kdybychom jeli autem se spalovacím motorem, tak by jsme sice nenabíjeli, ale i tak by jsme se někde zastavili natankovat, na kafe a na jídlo, takže ono to zdržení zase není tak velké, navíc jsme se shodli, že z elektrického DéeSa vysedáme po delších cestách více odpočatí. No ještě aby ne, když nám poskytuje nejen čas na odpočinek, ale i nás doslova rozmazluje příjemné kožené čalounění, kůží je dokonce obšitá i palubní deska, sedí se v moc příjemných sedačkách, ty bych si svým pohodlím dovolil přirovnat ke křesílkům doma, hudba je o to lepší, že elektrické DéeSo je velmi dobře izolované vůči venkovnímu počasí, takže pocitově je kvalita přehrávané hudby ještě o trochu lepší než v naftové DS 3 Crossback a další milý poznatek ze soužití s elektrickým DéeSem je, že ikdyž v zimě nabijíte a sedíte uvnitř auta, tak hned tak rychle nevychladne a to je něco co v zimě opravdu oceníte.

Ještě nás čeká minimálně týden ve společnosti elektrické DS3 Crossback E-Tense, takže se s Vámi prozatím rozloučím. Budeme sbírat další zkušenosti a zážitky, o které se s Vámi rádi podělíme v dalším článku, zatím je pro nás tahle zkušenost moc příjemná a přináší nám jen a jen pozitivní zážitky a zkušenosti.


Autor textu: Zdeněk Tomeš, šéfredaktor