DUSTER

Velmi často, když okolo mě projede Dacia Duster, nebo se bavíme o autech jaká bychom si rádi koupili a dostaneme se na téma 4x4, je Dacia Duster branná jako taková levná samozřejmost.

Chceš levnou čtyřkolku? Jasně kup si Nivu nebo Dustera. Spousta z nás vidí v Dusteru spíš levného pracanta než rodinné SUV. Myslím si, že tím Dusteru hodně křivdíme. Dacia Duster totiž umí být jak vděčný pracant, tak výborný člen rodiny.

Dacia Duster je ve výrobě už víc jak jednu dekádu a je celkem zajímavé jak se z podvozku první generace Nissanu Xtrail, motorů od Renaultu a Nissanu a kastle od Dacie stalo ta "vychytané" auto.

Toto auto si našlo nejen svou pevnou pozici na Východních trzích, ale dobilo i západ a to už je co říct.

My jsme si proto Dacii Duster na několik týdnů půjčili a rozhodli jsme se zjistit, jak je možné, že tak levná čtyřkolka dokázala ohromit Evropu a proč oslovila tolik lidí.

Předně za její oblibu může design karoserie. Na první pohled je Dacia Duster svalnatý horal co se ničeho a nikoho nezalekne. Vystouplé blatníky ji vyloženě sluší.

Dalším velkým plus je interiér. Sice je poskládaný z tvrdých plastů, ale ty lícují a hlavně, za celé 3 týdny jsme ani jednou neslyšeli žádné zadrnčení nebo zvrzání. Na palubě vládne příjemné ticho, jen slyšíte vzdálený zvuk motoru a světe div se, Dacia má mnohem kvalitnější autorádio, než mnohá dražší auta. Sedíte si v příjemných širokých sedadlech. Boční vedení je spíš naznačené než reálné, ale to nevadí, Dacia Duster je auto na pohodu, ne žádný sportovec.

No pokud ji budeme považovat za horolezce, tak je vlastně vrcholový sportovec. Testovanou Dacii Duster poháněl naftový motor spojený s pohonem všech čtyř kol. Ač o skromném objemu 1,5 litru, má tento naftový motor dostatek síly. Jeho kombinace s povedenou 6ti stupňovou převodovkou a promyšleným pohonem všech kol dá využít veškerý potenciál auta.

Jednička supluje redukci, je vážně kratší než kraťoučká a víceméně ji používáte na rozjezd buď v terénu nebo když táhnete přívěs. Běžně se rozjíždíte na dvojku a i tak je převodovka krátce odstupňovaná. Delší převody jsou víceméně jen pětka a šestka. I tak můžete šestku zařadit v 60 a jet na ní i 160. Ideální cestovní rychlost mimo obec je okolo 100 a na dálnici 120 až 140, pak už cítíte, že motor zbytečně přetáčíte. Věřte však, že na 99% všech situací to bohatě stačí.

Podvozek je nastavený vyloženě na pohodu. Po Českých silnicích si spokojeně plujete, tím mám na mysli, že Duster žádné výmoly nerozhodí. V zatáčkách si v poměru k výšce těžiště vede taky velmi dobře, stopu drží, jede tam kam chcete a hlavně, když sjedete ze silnice, tam teprve ukáže co umí.

S pohonem kol máte několik možností. Buď zvolíte pouze pohon předních kol, to ostatně na většinu ježdění stačí, vždyť na silnici nic jiného většinou nepotřebujete. Jakmile sjedete z pevné silnice, to už je jiná. Můžete vše nechat na automatice, v režimu "auto" si vše Duster řídí sám a jde mu to velmi dobře. My jsme ho několikrát potrápili na rozmáčené louce, polní cestě nebo výjezdem přes podmočené meze k chatě a vždy si s tím elektronika poradila. V těžším terénu máte ještě možnost natvrdo zamknout pohon 4x4. Pak máte jistotu, že hrabe všechno co hrabat může a dostanete se i ze zdánlivě bezvýchodných situací.

Dacia Duster Vás zaujme i obrovskou prosklenou plochou. Ať se díváte jakýmkoliv směrem, je z Dusteru perfektně vidět, máte přehled o tom, kde máte rohy karoserie a když si nejste jistí, Duster Vám díky kamerám umí ukázat panoramatický pohled okolo auta. Jen tak mimochodem, neuměly to před pár lety jen Toyota Land Cruiser a VW Tuareg a pár jiných prémiových značek?

Myslím si, že základem úspěchu a budoucích úspěchu Dusteru je to, že si na nic nehraje. Je takový jaký je, za svoje peníze dostanete maximum co můžete dostat. Duster ještě stále zůstává v "analogové" době, jediný výdobytek moderní doby je navigace. Ta mimochodem funguje naprosto perfektně. Za celé 3 týdny nejen, že nás vždy dovedla tam kam jsme potřebovali, ale ani jednou se nezasekla, ani jednou se nerestartovala. Prostě bezchybně fungovala.

Právě ta jednoduchost, lehkost a pohoda jsou hlavnímu argumenty Dacie Duster. Splní všechno co od ní očekáváte, bezpečně a levně Vás odveze tam kam potřebujete a je jedno, jestli je to po asfaltu, po louce, blátem a nebo sněhem. Prostě dojede tam kam chcete.


Autor textu: Zdeněk Tomeš, šéfredaktor