e-208

Na test Peugeotu 208 jsme se moc těšili. Navíc se nám pod ruce dostalo provedení e208, takže jistota perfektně vybaveného auta a navíc pohon 100KW elektromotorem. Nejsilnějším motorem co 208 nabízí, takže předpoklad pěkně svižného ježdění.

Kdysi bych nadšením nepřekypoval. Patřím mezi lidi, kteří elektromobilitu odmítali, ale díky testování aut jsem jí začal přicházet na chuť. Ano, vždycky se ve mně probudí duše malého kluka, když uslyším burácení 8 válců, ale i elektrická auta mají něco do sebe a řadu výhod.

Předně s elektrickým autem se zklidníte. Určitě to znáte, jste celý den v autě, několika lidem slíbíte, že až přijedete domů, pošlete jim email, protože samozřejmě po cestě nemáte čas si zastavit. S elektromobilem? To je na pohodu. Každých cca 250 až 300 km musíte zastavit na nabíjení tak jako tak. Pryč jsou doby, kdy se auto nabíjelo několik hodin. Na dnešních 5O KW dobíjecích stanicích je otázka nabití nad 80% otázkou cca 45 minut. To je přesně ten čas, co potřebujete na protažení, odskočit si a poslat slíbené mejly. Při další zastávce si dáte v klidu oběd, kafe... prostě si pravidelně odpočinete. Navíc tolik zajímavých lidí jako na nabíječkách hned tak často nepotkáte. Když se to vezme kolem a kolem, děláte vlastně i něco pro své zdraví. Lépe plánujete cesty, nejezdíte tak na doraz a pravidelně se minimálně protáhnete a nejezdíte tak unavení.

Když navíc máte společníka jménem Peugeot 208, užíváte si toho všeho mnohem víc. 208 je malá, lehká, kola jsou až v samých rozích karoserie. V podlaze baterky, takže nízké těžiště.... Člověk nemusí být Einstein, aby hned pochopil, že tohle nebude jen tak obyčejné svezení.

Dvěstěosmička sedí jako přibitá. Ať ji pošlete do "vracáku" nebo jedete táhlou zatáčkou, Peugeotek sedí, drží se zuby nehty zvolené stopy a neuhne. Opravdová bomba oproti klasickému spalovacímu motoru je reakce na plyn. Ta je mnohem rychlejší. Už jen start na semaforech. Zelená, šlápnete na plyn a okamžitě vystřelíte kupředu. Ta drobná prodleva, kterou všichni známe a je jedno, jestli máme manuál nebo automat, ta u elektromotoru není. Běžný spalovací motor se díky své podstatě vždycky musí "nadechnout", než spojka spojí hřídele a vy vyjedete, to i se sebelepší převodovkou bude mít vždycky nějakou prodlevu. Elektromotor? Nikdy, tady prostě šlápnete na plyn a jedete.

Pojďme ale přímo k Peugeotu 208. První čeho si všimnete je jeho nádherný design. Prostě dnešní Peugeoty jsou své a jsou nádherné. Peugeot patří k těm málo autům, která si nikdy s ničím nespletete. Na první pohled víte s kým máte tu čest. Design Peugeotu 208 je sice agresivní, ale zároveň elegantní. Vyceněné tygří zuby na přídi jsou líbivým detailem. Ty nepřehlídnete, ani jako chodec, ani jako řidič protijedoucího auta. To samé jsou "vystrčené drápy" v zadních světlech. Opět nádherně viditelné pro všechny. Líbí se mě, když je věc nejen krásná, ale i funkční.

Co je ale naprostá bomba, to je interiér a hlavně palubní deska Peugeotu. Když pominu auta jako jsou luxusní Mercedesy nebo Audiny, tak je Peugeot jediné auto, které nabízí tak vyspělý palubní systém. Opravdu nenapadá mě jediná automobilka, která by Peugeotu sahala alespoň po kolena. Peugeotův i-Cocpit navíc 3D, to je úplně jiná liga. Tohle se nedá popisovat, tohle se musí zažít. Zobrazení jízdních údajů nebo navigace, s každým pohledem si užíváte grafiku. V noci oceníte, že Vás nic neoslňuje, po setmění vše pěkně ztmavne, rozsvítí se ambientní osvětlení a člověk si připadá jak doma v obýváku a ne v autě.

Interiér není jen palubní deska. Peugeot si pohrál se všemi detaily. Sladil interiérové jak barvy, tak použité materiály. Příjemně tvarovaná sportovní sedadla jsou zároveň pohodlná a bez problému se do nich vejde i "větší" člověk. Všechny materiály jsou příjemné na dotyk, ovládací prvky jsou tam kde je tak nějak intuitivně očekáváte, základní funkce mají svá jednotlivá tlačítka nebo ovladače. Takhle má vypadat moderní auto.

Na začátku jsem zmínil 100 KW elektromotor. To je samostatná kapitola. S Peugeotkem si tento motor jen hraje a je jedno jestli v autě jede jen řidič a nebo jeho dalších několik statných kamarádů. Ano, i 5 dospělých chlapů se do 208ky vešlo, vzadu sice těsně, ale vešlo. Motor o tom vůbec nevěděl, jede si stejně čile i v plném obsazení. Aby taky ne, ten samý motor pohání i velký Peugeot e-Traveler a to je až 9 místná dodávka s aerodynamikou "natažené plachty".

Reálně se s Peugeotem 208 dá na jedno nabití ujet 250 - 300 km, rozumněno při běžném stylu jízdy, žádná ekojízda nebo podobně. Prostě když potřebujete předjet předjedete a podobně. Při troše snahy se dá překonat i továrnou udávaný dojezd, což je 340 km.

My jsme si s dvěstěosmičkou užili každý kilometr. Ač Peugeot 208 patří mezi malá auta, tak je "dospělá". Nejen že se s ní vejdete všude, bez problému kdekoliv zaparkujete, tak si s ní můžete vyrazit klidně i k moři. I po dlouhé cestě vystoupíte svěží a čilí. My se už těšíme na její větší sestřičku elektrickou 2008. 

Autor článku: Zdeněk Tomeš