GOLF GTE

Magická písmenka GT v případě Volkswagenu a především Golfu vždy znamenala něco magického. Legendární Golfy GTi se staly doslova legendami. S každou novou generací Golfy GTi ukazovaly kam až se dá posunout hranice běžných rodinných vozidel. Dlouhé dekády byly právě Golfy jedinná auta, která dokázala přes týden vozit děti do školy a o víkendu vyrazit třeba na "Severní smyčku" a tam potrápit mnohé čistokrevné sporťáky. Éra Golfu R32 a podobných "šíleností" se asi nikdy nevrátí a tak když jsme dostali do ruky klíč od poslední generace Golfu, už 8. generace, byli jsme plni očekávání, co nám Volkswagen Golf GTE ukáže. Ano, Volkswagen vyměnil jedno jediné písmenko a místo velkého motoru pod kapotu zavítal starý známý motor 1,4 TSi spojený s malým elektromotorem. Dokáže tahle kombinace vzbudit alespoň část emocí jako stará GéTéíčka?

Pokud bude Golf GTE alespoň z poloviny tak rychlý jako slibuje design exteriéru, máme se na co těšit. Ostré linky, velká kola, široké nízkoprofilové pneumatiky, vystouplé blatníky, LEDková světla, široký vstup vzduchu v nárazníku, velké brzdy a jejich červené třmeny ........... Tyto všechny indicie dávají tušit, že Golf GTE bude zajímavý společník.

Volkswagen nezklamal ani v interiéru. Klasické kárované potahy sportovních sedadel s výrazným bočním vedením, malý tříramenný volant perfektně padnoucí do ruky, pedály s kovovými plochami, vše je přesně tak jak člověk očekává od správného GéTéčka. To ale není všechno, čím Vás Golf GTE zaujme. To, že je palubní deska perfektně přehledná, to je u Volkswagenu tak nějak bráno za standard, ale v osmičkovém golfu je vše udělané ještě o kus lépe.

Díky krásnému černému klavírovému laku a citlivému zakomponování jak hlavního displeje před volantem, tak displeje infotaimentu vše vypadá jako jeden celek. Líbí se mě natočení centrálního displeje k řidiči. Drobný detail, ae právě z pohledu řidiče je k nezaplacení. Požadované Informace na displejích si můžete nastavit dle sebe a navíc vše je jednoduché a přehledné.

Pro většinu úkonů ani nemusíte sundat ruce z volantu. Volkswagen Golf GTE má na volantu tlačítka zkombinovaná s dotykovými ploškami. Sice si na to člověk musí chvilku zvykat, ale je to ve své podstatě geniální řešení. Ovladače jsou jak líbivé, tak vás jejich používání začne bavit.

Prostě a jednoduše Golf osmé generace je tím "starým" dobrým Golfem. Vše je tak jak má být, dostatek prostoru vepředu i vzadu, chytré detaily typu kapes na mobily i pro zadní cestující nebo perfektně využitelný kufr, to je to co dělá Golf golfem. Co ale posouvá Golf GTE na jinou úroveň, to je motor, teda vlastně jeho pohonné ústrojí. To je ten důvod, proč Golf dostal ona magická písmenka GTE.

Golf GTE má totiž motory 2. Jeden na benzín a druhý na elektriku. Volkswagen Golf GTE je totiž čistokrevný plug in hybrid. Z mého pohledu je tohle plug in hybrid tak jak mý být. Elektromotor tu není jen kvůli snížení průměrné spotřeby, ale je tu také pro řidičské zážitky.

Tím se dostáváme k mým slovům na začátku o autě na vožení dětí do školy a o víkendovém sporťáku. Tohle přesně Golf GTE je.

Jakmile s Golfem GTE jezdíte normálně, plus mínus v rámci rychlostních limitů, dokážete se pohybovat se spotřebou do 3 litrů na 100 km. To není změřeno za rovných 100 km, ale průměr za cca 2.000 km, které jsme v Golfu strávili. Člověk si říká, jak takových pár kapek může uživit všech 180 koní? Ano, systémový výkon obou motorů je 180 koní a co je ještě lepší, točivý moment je 400 Nm. Před pár lety hodnoty čistokrevných sporťáků. Když k tomu přidáte dvouspojkovou sedmistupňovou převodovkou DSG, můžete směle vyrazit nejen do kina, ale i na uzavřenou trať.

V každé rychlosti cítíte, že motor má dost síly, v jakýchkoliv otáčkách a je jedno, jestli jedete 60 nebo 130, prostě šlápnete na plyn a auto jede jak zběsilé. Čím víc ženete motor do otáček, tím víc si jízdu užíváte. V zatáčkách se Golf GTE chová takřka neutrálně a jede jak po kolejích. Krom toho, že Golf umí jezdit jako sporťák, tak zároveň netrpíte na nerovném povrchu, i přes velká kola a sportovní naladění podvozku si Golf GTE stále zachovává i slušný komfort, takže ani cesta dlouhá přes 500 km po českých silnicích není únavná.

Podtrženo sečteno, Golf GTE nepotřebuje šestiválec nebo nadupaný dvoulitr, aby jste si užili radost z jízdy. S každým kilometrem nám dokazoval, že stačí vhodně zkombinovat menší benzinový motor s elektromotorem a máte v rukou takřka dokonalé GéTéčko. V Golfu GTE by jsme se nebáli ani dlouhé cesty k moři nebo si projet Nurburgring. Doufáme, že na nějakém takovém "výletu" se s Volkswagenem brzy domluvíme.