GRANDLAND X HYBRID 4

Opel Grandland X hybrid 4, třetí velké SUV 4x4 v podání Opelu. Navíc pod kapotou s benzínovou jedna šestkou doplněnou o 2 elektromotory. Jak nemusím velká SUV a hybridy, tak na tohle auto jsem se opravdu těšil. Vždyť mít auto s výkonem 300 koní a sílou víc než 500 Nm, vždyť takové parametry mívaly před několika lety závodní speciály WRC. Ano, Grandland X hybrid 4 je skoro 2x těžší než speciál WRC, ale i tak jen tato čísla v sobě ukrývají obrovský potenciál.

Dovolím si odbočit trochu do historie "Opláckých" SUV. Ve své podstatě měl Opel 2 velká SUV před Grandlandem X. Byly to modely Frontera a Antara. Obě byla povedená auta, ale měla jednu společnou vadu na kráse. Obě byla identická dvojčata jiných aut - Frontera bylo převlíknuté Isuzu Trooper (ikdyž Opel byl uhlazenější) a Antara bylo takřka identické dvojče Chevroletu Captiva.

Až Grandland X nás nenechává na pochybách, že je to pravý Opel. Opel opět využil možnosti vybírat z již vyvinutých komponentů koncernu PSA, nyní vlastně Stellantis. Technici Opelu vybrali to nejlepší a myslím, že se jim povedlo postavit famózní dílo.

Upřímně Grandland X v sobě spojuje 2 automobilové směry, které já osobně moc nemusím. Jednak velké SUV a také hybridní pohon. Já jednak ve velkých SUV nevidím smysl a zároveň hybridy většinou "nejedou". V porovnání s moderními naftovými motory nejsou ani úsporné tak jak by člověk očekával. Otevřeně říkám, že Opel Grandland X 4 jsem podcenil. Snad ještě nikdy jsem se v odhadu auta tak nemýlil.

Pro začátek, Opel šikovně zamaskoval velké rozměry auta. Kombinace designu a dvoubarevného lakování karoserie dokázaly skrýt reálné rozměry karoserie. Další "majstrštyk" je zvolený systém pohonu. Použití benzinové jednašestky vyladěné na 200 koní a k tomu 2 elektromotory, každý po 90 koních. V součtu všechny 3 motory dávají oněch avizovaných systémových 300 koní a hlavně 520 Newtonmetrů. To všechno je doplněné 8 stupňovou automatickou převodovkou a pohonem všech kol. Připočtěte volič různých jízdních režimů a rázem sedíte v až neuvěřitelně zábavném autu a hlavně v moc příjemném společníkovi nejen pro každý den, ale i pro dlooooooooooouhé cesty.

Věřili by jste, že akcelerace z nuly na sto je jako by Vás někdo zezadu nakopnul? Pár čísel. Zrychlení z 0 na 100 za 6,1 vteřiny. Před pár lety u běžných aut nemyslitelné, navíc u velkého SUV? Sience Fiction převedené do reality. Ať chcete vystřelit ze semaforů, předjet na krátké rovince nebo na to opravdu "šlápnout" a užít si velmi svižné až sportovní jízdy, pro Grandland X hybrid 4 žádný problém. To s jakou lehkostí vám Grandland X hybrid 4 dovolí využívat jeho potenciál je až neuvěřitelné.

Radosti z jízdy bývají většinou vykoupené vysokou spotřebou. S hybridním Grandlandem X hybrid 4 můžete sportovat jak chcete a spotřeba se drží na velmi zajímavých číslech. Ať jsme řádili jak jsme řádili, ať jsme jezdili jak jsme jezdili nikdy spotřeba nepřelezla přes 9,5 litrů na 100 km. POZOR na takovou spotřebu jsme se dostali při jízdním stylu brzda plyn, aktivovaným stálým pohonem všech kol a hlavně nekonečné drifty na zasněžených silničkách Krkonoš. Pokusy o zahrabání , zkoušky co všechno vyjede .............. Podtrženo sečteno: Nezahrabali jsme ho, vyjeli jsme všude kde jsme chtěli a to všechno s naprostou jistotou a v bezpečí. Ani jednou se pohon všech kol neodpojil, nepřehřál. Po celou dobu fungoval skvěle a co je lepší, Grandland X hybrid 4 nás rozmazloval ochotou jezdit s rozevlátou zádí, užívat si řízených smyků a celkově dělat si s autem co jsme chtěli, bez zbytečných zásahů ESPéčka nebo protiprokluzu. Je úžasné být pánem auta, cítit, že veškerá elektronika je Vám podřízená a je tam jen proto, aby Vám pomáhala, ale neotravovala Vás. Jaký balzám na duši řidiče v dnešní době.

Ve chvíli kdy auto a i sebe přepnete do normálního režimu začnete si užívat dalších příjemných překvapení, které pro Vás Opel připravil. Začnete si všímat propracované a přehledné palubní desky. Všechny přepínače a tlačítka jsou tam, kde je podvědomě očekáváte, velký přehledný displej navigace, klimatizace má svůj vlastní ovládací panel, loketní opěrka na středovém panelu je akorát pro pohodlné opření ruky, spousta schránek a přihrádek, perfektně svítící ledková světla, neomezený výhled všemi směry.......... Jen jedete a užíváte si jak cesta ubíhá a necháváte se hýčkat větranými i vyhřívanými sedadly. Ani si neuvědomíte, že už jste v cíli. Tak nějak se Vám nechce vysedat. Přemýšlíte, kam jste ještě chtěli zajet a co jste zapomněli přivézt. Korunu všemu nasadí pohled na ručičku palivoměru. Najednou jako by zamrzla a nechtěla se hýbat. Jakmile jedete běžným stylem, využíváte energie auta a jen trochu myslíte na využití kinetické energie, bez problému jezdíte okolo 6 litrů benzínu na 100 km. Takovou spotřebu mnohdy nemají ani malá auta.

Víte co je ještě moc příjemné? Smysl pro detail a praktičnost. Netradičně pojaté ambientní osvětlení dveří, líbivá grafika denních led ale i zadních světel, spousta přihrádek a boxů na různé drobnosti a jak uvidíte na fotce i geniálně jednoduše vyřešené zakrytí prahů, takže nehrozí, že si při nastupování zašpiníte nohavice.

V redakci přemýšlíme, že k naší CNG Octavii pořídíme další auto. Opel Grandland X hybrid 4 je žhavým kandidátem. Nechci porovnávat jednotlivé značky a automobilky, nejsem příznivec testů, kdy proti sobě postavíme auta a hledáme jejich chyby. Naopak, rádi se zaměříme na vychytávky a přednosti. Neodpustím si ale srovnání Opelu a Škodovky. Ne modelů jako takových, ale pozici značek.

Když koncern VW koupil Škodovku, nikdo si nebyl jistý co z toho vznikne. Všichni se báli, že ze Škodovky bude jen montovna přeznačených modelů VW. Dovolím si říct, že do té samé situace se dostal Opel po převzetí koncernem PSA, dnes Stellantis. Francouzi převzali Němce, něco takřka neuvěřitelného. Do doby, než došlo k převzetí, Opel sice vyráběl kvalitní auta, ale bohužel byl stále tak o půl kroku pozadu a to bylo na všech modelech znát. Aby ne, vždyť byl Opel na všechno sám. Nikdo Opelu nepomáhal s vývojem, Opel neměl žádného koncernového partnera, který by mu cokoliv ulehčil nebo s čímkoliv pomohl. S každým novým modelem přiházejí obrovské investice a v dnešní době osamocené automobilky nemají šanci. Vezměte si Fiat, velká automobilka, majitel koncernu FCA a i tak nestačil na konkurenci a ve finále ho také pohltil koncern PSA.

Opel dokonale využil nabídnuté šance, během velice krátké doby se začlenil do koncernu. Dokázal převzít a hlavně využít všechny špičkové technologie, které koncern nabízí. Z per konstruktérů, tedy vlastně v počítačích konstruktérů vzniklo již několik nových modelů využívajících koncernové technologie, společné motory, podvozkové platformy atd. Vznikla kvalitní a zajímavá auta pro zákazníky a co víc, ač Opel staví na společné koncernové architektuře, auta mají svůj styl, svou tvář a na první pohled víte, že je to Opel.    


Autor textu: Zdeněk Tomeš, šéfredaktor