MASTER L4H2P3 4X4

Král je mrtev, ať žije král. I tak by se dal charakterizovat test Renaultu Master 4x4. Po velkou řadu let byl neoficiálním králem dodávek Fiat Ducato. Nejen že se ve spoustě zemí pro označení dodávky stalo slovo "Ducato", tak on Fiat Ducato byl opravdu velmi dobrý. Výborné motory, dobré jízdní vlastnosti a ideální poměr velikosti nákladového prostoru ku hmotnosti převáženého nákladu. Tedy až do dnes.

Po tom, co jsme zažili s Renaultem Master, máme nového krále dodávek. Posuďte sami. Motor o objemu 2,3 litrů, krásných 165 koní, komfortní kabina, perfektní jízdní vlastnosti, objem ložné plochy skoro 15 metrů krychlových, možnost připojit přívěs až o hmotnosti 2,5 tuny a pohon všech 4 kol. S tímhle autem Vás nic nezastaví ani nepřekvapí. Dojedete kamkoliv, naložíte cokoliv a to vše s průměrnou spotřebou okolo 10 litrů.

Na testování jsme dostali hned nejdelší provedení L4 se zvýšenou střechou H2. Ač běžně nechodíme s metrem okolo auta, tak u dodávky je to takřka povinnost. Nebudu Vás nudit detaily, kolik místa máme v kabině okolo loktů nebo jak jsou velká zpětná zrcátka. Tady si stačí říci, že naprosto pohodlně se svezou 3 statní chlapi a komfortně 2 "medvědi", kteří ještě mezi sebou mají praktický stoleček z opěradla prostřední sedačky. Z auta je perfektní výhled a díky velkým zpětným zrcátkům máte výborný přehled okolo sebe.

To důležitější jsou rozměry nákladového prostoru. Věřte, je opravdu velký. Délka ložné plochy 4,3 metru, vnitřní výška 1,8 metru a celkový objem 15 metrů krychlových. Opravdu impozantní rozměry, no ještě aby ne, vždyť auto měří na délku bez pár centimetrů 7 metrů. No a většina z těch 7 metrů je místo pro náklad.

Toto celé bylo ještě umocněné pohonem všech 4 kol a to Mastera povýšilo do úplně jiných dimenzí.

Shodou okolností jsme potřebovali přivést stavební materiál a odvézt nějaké věci k místním zemědělcům. Obě cesty měli jedno společné. Pro materiál jsme jeli na stavbu po rozježděné louce a za zemědělci jsme pro změnu jeli po namoklé louce. Tady musím vyzdvihnout hned 2 vlastnosti Masteru.

První vlastnost, kterou Master dostal do vínku jsou velmi dobré jízdní vlastnosti, ale zároveň vysoká míra komfortu v kabině. Já jako řidič jsem ještě k tomu měl výhodu v podobě samostatně odpružené sedačky, takže jsem si připadal jak v limuzíně a ne v dodávce. Díky na stálo poháněné zadní nápravě auto ochotně zatáčí a úspěšně maskuje svou délku. Renault Master se opravdu řídí jako běžné osobní auto. Jen musíte pamatovat na obrovskou délku a dlouhatáááááánský rozvor kol, takže si v prudkých zatáčkách musíte trochu víc nadjet.

Co ale dělá z Renaultu Master 4x4 opravdového přeborníka, to je geniálně jednoduchý a zároveň 100% funkční pohon všech kol. V Renaultu neexperimentovali, nehledali již jednou objevené. V Renaultu dobře věděli s kým na pohonu 4x4 spolupracovat a tak dvorním dodavatelem pohonu 4x4 je německá firma Oberaigner.

Pohon je geniálně jednoduchý. Jediné, k čemu se jednoduchost, použitelnost a funkčnost dají přirovnat, je Jeep. Základem jsou na stálo poháněná kola zadní nápravy. Stiskem tlačítka můžete přiřadit pohon přední nápravy a pokud potřebujete projet opravdu náročným terénem nebo jste plně naložení a potřebujete maximální sílu motoru, máte k dispozici ještě redukci.

My jsme vyzkoušeli Mastera jak na stavbě, tak na podmočených loukách a mezích a neměli jsme sebemenší problém s trakcí. Nejen, že Renault Master bez problému projede rozbahněnými cestami na stavbách, ale díky vysoké světlé výšce a slušné křížitelnosti náprav zvládá i jízdu přes meze, výjezdy ouvozama okolo polí a co je důležité, nejen, že vyjede nahoru, ale bezpečně sjede i dolů. To je moc důležité, protože kdo jednou jezdil v terénu nebo na kluzkém povrchu, moc dobře ví, že mnohdy je větší problém ubrzdit cestu z kopce než vyjet do kopce. Renault Master má eso v rukávu v podobě hill descent control (elektronicky řízený sjezd z kopce). Jakmile zmiňovaný systém zapnete, auto jede z kopce rychlostí chůze. Je to další drobnost, která v součtu dělá z Renaultu Master dokonalého pracovního společníka.

Renault Master jsme měli na testování bohužel jen týden, ale i tak jsme s ním najeli víc než 1.000 kilometrů a každý ujetý kilometr nás utvrdil v tom, že až budeme potřebovat vyměnit naši starou dodávku, určitě půjdeme pro novou do Renaultu

Autor textu: Zdeněk Tomeš