Nová ë-C4

Do rukou se nám dostalo další provedení nového Citroënu C4. Tentokrát v čistě elektrickém provedení. Upřímně na toto auto jsme se opravdu těšili, protože nový Citroën C4 byl od začátku konstruován nejen pro klasické spalovací motory, ale rovnou i pro zástavbu elektrického pohonu. Jako ostatní koncernoví sourozenci dostala C4 pod kapotu elektromotor o výkonu rovných 100 KW a ač jde o známé pohonné ústrojí známe z ostatních modelů koncernu Stellantis, byli jsme zvědaví, jak si povede v nové C4.

Ač se to nezdá, není jednoduché v jednom modelu skloubit všechny 3 typy pohonu. Benzín a nafta je celkem bez problémů. Základ je stejný a motory se liší pouze v elektrickém svazku, jinak je vše takřka stejné. Elektro pohon je však velmi odlišný. Motorový prostor sice můžete využít pro elektromotor, jeho řídící elektroniku a další věci. Vyvstává však problém s umístěním baterií.

Dopředu je dát nemůžete, tam už je elektromotor a auto by tak bylo těžké na předek. Dozadu je také dát nemůžete, zákazník by nebyl moc nadšený, kdyby místo nákupu vozil hromadu baterek, takže zbývá podlaha. C4 je sice crossover, je vyšší, ale ani na podlaze nemáte neomezeně místa.

Konstruktéři však odvedli velmi dobrou práci. Baterky zakomponovali do podlahy, ale zároveň si nepřipadáte, že by jste seděli nějak vysoko. Posaz je tak akorát. Vůbec není znát, že by jste kvůli baterkám seděli výš. Naopak, poloha sedadel je stejná jako v konvenčních autech a místa pro nárty pod předními sedadly je také dost.

Celkově, interiér se povedlo skvěle rozdělit. Na všech sedadlech je dostatek místa, nejen na délku, ale i na šířku. Vepředu i dva statní muži sedí pohodlně a nijak si nepřekáží. Vzadu se vedle sebe vejdou jak 3 dětské sedačky, tak 3 dospělí lidé. A co víc, stále máte k dispozici velký kufr. Ten je navíc rozdělený podlážkou, takže nabíjecí kabely a další "nepotřebné" věci máte pěkně uklizené dole a na ostatní věci či zavazadla zbývá spousta místa. Příjemným bonusem je, že tím pádem máte podlahu kufru v rovině s hranou nárazníku, takže i těžké věci se pohodlně nakládají a vykládají.

Měli jsme možnost najet spoustu kilometrů se všemi pohonnými jednotkami. Jak s benzínovými, tak s naftovým motorem a i s elektromotorem. Každý motor má své pro a proti, my se momentálně zaměříme právě na elektromotor.

Čistě elektrická ë-C4 je naladěná především na pohodovou jízdu. Stále cítíte, že auto má dostatek síly. Je celkem jedno, jestli jedete sami nebo v plném obsazení, auto prostě pořád jede stejně. Stejně příjemně a celkem svižně. Citroën uvádí, že by ë-C4 měla na jedno nabití najet až 350 km. My jsme jezdili okolo 300 km, což si myslím, že je velmi dobré.

Plně elektrická ë-C4 je moc příjemný společník nejen na cesty okolo domu, ale směle se s ní můžete vydat i na delší cesty. Podvozek je nastavený spíš na komfortní svezení, ne že by ë-C4 neuměla sportovat, ale víc jí sedí pohodové plutí krajinou. Při tom si Vás auto hýčká ve všech směrech.

Tichá jízda zdůrazní puštěnou hudbu, auto je sice masivní konstrukce, díky tomu nikde nic nevrže, ani nedrnčí, ale zároveň je karoserie hojně prosklená a tak máte skvělý výhled všemi směry. Dokonce ani áčkové sloupky nebrání ve výhledu. Díky tomu je interiér prosvětlený a nepůsobí nijak stísněně.

Krom spousty různých asistentů, celkem jich je 20, je ë-C4 plná různých vychytávek a vtipných řešení usnadňujících cestování. Za všechny musím zmínit alespoň držák tabletu před sedadlem spolujezdce. Před tímhle řešením zbledne i škodovácké simply clever. Tohle je naprosto geniální. Spolujezdec před sebou má jak praktický stoleček, tak hlavně úžasně promyšlený držák tabletu. Takových a dalších vychytávek je plné auto.

S každým novým modelem je znát, že se elektromobily velmi rychle vyvíjejí, zvyšuje se dojezd, zkracuje doba nabíjení a už se současnou generací elektro aut se dá příjemně žít. Nová ë-C4 je toho důkazem.