OCTAVIA SCOUT

Díl první.

Konečně je to tady, Před domem mám zaparkovanou modlu mnohých rodin, manažerů, tatínků i správců firemních flotil, Škodu Octavia Combi ve verzi Scout a co je na tom nejlepší, tak pod kapotou má nejsilnější nabízený "dýzl" a sedmi stupňové DSG.

Že je čtyřková Octavia dobrá, to jsem věděl, vždyť jsem řídil všechny generace. Škodovka je jeden z mála výrobců aut, který když připraví nový model, jakýkoliv model, tak se jedná o kompletně nové auto. Žádná výměna světel a blatníků, žádné nabastlení rádoby nových prvků na starý základ, vždy se jedná o kompletně nově postavené auto. Vezměte si ty neuvěřitelné posuny vpřed.

Jedničková Octavia je fenomén a pojem. Její výdrž, kvalita, motory........ to by vydalo nejen na jednu knihu, ale na celý román na pokračování. Pokud si dobře pamatuji, začala se vyrábět v roce 1996, ano před 25 lety a do dnes je vídáte na silnicích. Nejen, že do dnes spolehlivě slouží, ale na dnešní poměry se jedná o kvalitní lehce ovladatelné auto a ani dnes se za ní nemusíte stydět.

Vezměte si ty posuny vpřed, Superb první generace se začal vyrábět souběžně s faceliftovanou první generací Octavie. Následovala druhá generace Octavie a ta překonala i jedničkový Superb, jak komfortem tak i vnitřním prostorem i motory. Samozřejmě, že následoval dvojkový Superb a vlajková loď byla zpět na vrcholu. Jak to ale chodí, tak na trh přišla trojková Octavia a ta opět ve všech parametrech překonala dvojkový Superb no a na trh nastoupil trojkový Superb a král byl opět na výsluní. Měl jsem to štěstí, že v listopadu 2019 jsem byl součástí představení Octavie čtvrté generace.

Už od první chvíle, od prvního pohledu a od prvního usednutí jsem tušil, že půjde o výjimečné auto. Bohužel tenkrát jsem neměl moc času si ji pořádně prohlédnout, natož vyzkoušet. O to víc jsem se s odstupem tak dlouhé doby na Octavii těšil.

Díky vstřícnému přístupu PR manažera Škoda Auto, pana Pavla Jíny, jsme se domluvili na zapůjčení špičkové verze Octavie v provedení Scout, s nejsilnějším motorem a v "plné" výbavě. Už dlouho se mě nestalo, že bych nemohl dospat a tak se těšil na nějaké auto. Měl jsem v plánu si ji jen vyzvednout a věnovat se pracovním povinnostem. No člověk míní, život mění. Jen dneska jsem s ní najel přes 600 km a už se těším na zítřejší cestu do Jižních Čech.

Proč tohle všechno píšu a proč Vás tím možná nudím? Protože čtyřková Octavia je neskutečné auto. S každou generací Octavia povyrostla a absolutně se změnila, ale to co konstruktéři, designéři, estéti, inženýři, rozpočtáři, lakýrníci a já nevím kdo ještě všechno se na konstrukci podílel, předvedli, to je naprostý koncert mistrů svého řemesla. V době, kdy se automobilky snaží minimalizovat náklady, v době, kdy automobilky spíš tvoří mobily na kolech, je Octavia opravdu jak z jiného světa. Motor má chuť do života, jde za plynem a navíc má nízkou spotřebu. Tedy já spotřebu nikdy nijak moc nesleduji, ale když mě po celodenním ježdění palubní počítač ukázal průměr 6,3 litrů na 100 km, tak jsem si připadal jak Alenka v říši divů. Vždyť je to čtyřkolka a minimálně 100 km jsem ji trápil v zasněžených kopcích, blbnul na Mísečkách na prázdném parkovišti. Projížděl neprotaženýma cestama a ještě k tomu přidal cca 150 km po dálnici pěkně svižným tempem. Vždyť tohle je spotřeba jako bych měl pod kapotou legendární rotačku 1,9 TDi a ne sice dvoulitr, ale svázaný šílenými emisními regulemi. Prostě neskutečné. Motor táhne od volnoběhu a nevadne ani ve vysokých otáčkách. DSG řadí jemně a plynule, konečně se s ním dá i jemně popojíždět nebo manévrovat v omezeném prostoru. Vyzkoušel jsem parkování do prostoru ne moc delším, než je sama Octavia a ani centimetrové popojíždění ji už nedělá sebemenší problémy.

Člověk tak nějak čeká, že Octavia bude fungovat, ale ona je mnohem lepší než čekáte a dovolím si říct, že je to jedno z nejlepších aut své třídy, jaké jsem v poslední době řídil. Dokonce si dovolím říct, že opět překonala většího brášku Superba. Ostatně to chceme co nejdříve ověřit a budeme chtít porovnat čtyřkovou Octavii s trojkovým Superbem.

No ono vlastně je dobře, že se Octavia povedla. Vždyť nám to dává tušit jaká bude nová generace Superbu. Pokud se Nový Superb povede stejně jako nová Octavia, tak si myslím, že u Mercedesu, BMW i Audi budou mít vrásky na čele a možná i pár bezesných nocí. Možná si myslíte, že jsem se zbláznil, když tohle píšu, ale vzpomeňte si na dobu, kdy Volkswagen převzal Škodu. Se začátkem prodeje první generace Octavie tenkrát vyšel rozhovor s někým z vedení Škodovky, myslím, že to bylo ve Světě motorů, že Škoda dostala za úkol vypracovat se na konkurenta Volva. Všichni jsme si tenkrát mysleli, že je to nesplnitelný cíl a jen sen a podívejte, kde jsou Škodovky dnes. Škoda Auto je jedna z nejstarších a zároveň nejuznávanějších automobilek světa.

Záměrně jsem si nechal interiér nové Octavie až na konec. Každá generace dostala přehlednou palubní desku, kvalitní materiály čalounění, špičkové zpracování interiéru, pohodlné sedačky a spoustu nových technologií, ale tak nějak ji stejně vždycky něco chybělo. Vždycky ji byl vytýkán buď strohý interiér nebo naprosté minimum osvěžujících nápadů. To u poslední generace naštěstí neplatí.

Palubní deska sama o sobě je kandidát na cenu za průmyslový design. Je přehledná, všechny ovládací prvky jsou hezky po ruce, středový displej je veliký tak akorát a co je naprostý "majstrštyk" je čalounění palubní desky. Můžete si podle výbavy auta vybrat několik variant. Testovaný Scaut má nejen sedačky v kombinaci kůže a Alcantary, ale alcantara je i na palubní desce a to je přesně "to něco" co minulým generacím scházelo. Konečně je palubní deska nejen funkční a přehledná, ale je i krásná na pohled a moc příjemná na dotek. Když k tomu ještě připočteme povedené ambientní osvětlení, je radost s ní jezdit ve dne v noci. 

Všem se omlouvám za kvalitu fotek v galerii. Běžně testovaná auta fotí profesionální fotograf, ale k tomu se testovaná Octavia dostane o víkendu, takže jsem alespoň pár fotek vyfotil já, ať se Vám už teď mohu ukázat pár detailů


Autor textu: Zdeněk Tomeš, šéfredaktor