VOLKSWAGEN

Volkswagen AG nebo jen VW je německá automobilka sídlící ve Wolfsburgu. Je členem skupiny Volkswagen Group. Její název v překladu znamená lidový vůz. Byla založena v roce 1937 jako Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagens mbH a později přejmenována na Volkswagenwerk GmbH.

Dnešní akciová společnost Volkswagen AG (Volkswagen = německy lidový vůz) byla založena v roce 1937. Ideu "lidového vozu" prosazoval především Adolf Hitler, který 8. března 1934 při zahájení 24. mezinárodní automobilové výstavy (Internationale Automobil-Ausstellung, IAA) uvedl, že cílem je vyrábět vozy pro široké vrstvy obyvatelstva. Mělo jít o automobil, který by při jízdě na německých dálnicích dosahoval cestovní rychlosti 100 km/h, měl mít čtyři sedadla, byl by úsporný co se týče spotřeby paliva a jeho cena měla být nižší než 1000 RM.

Konstrukcí takového automobilu pověřil Hitler rodáka z Vratislavic nad Nisou (dnes městská část Liberce) Ferdinanda Porscheho, a to také díky tomu, že ten už se takovou koncepcí několik let zabýval. Pověření k výstavbě automobilky obdržel Ferdinand Porsche již v roce 1934, ale nejasný způsob financování celý projekt pozdržel až do roku 1937, kdy byla založena Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagens mbH (Společnost pro přípravu německého lidového vozu). Ta byla v roce 1938 přejmenována na Volkswagenwerk GmbH. Podle britského historika Richarda J. Evanse, Hitler, jenž se zajímal o auta (avšak nikdy žádné neřídil), osobně navrhl charakteristický zaoblený tvar budoucího vozu, inspirovaný designem českých vozů Tatra konstruktéra Hanse Ledwinky. Tuto výraznou inspiraci vozem Tatra ovšem Volkswagen uznal až v roce 1961, kdy souhlasil s jednorázovým vyplacením odškodného československému státu.

V roce 1938 bylo založeno město s názvem Stadt des KdF-Wagens bei Fallersleben (Město vozů KdF u Fallerslebenu), kde byla plánována výroba lidového vozu pod značkou KdF (Kraft durch Freude, tj. Síla skrze radost). Po začátku druhé světové války se však společnost musela přeorientovat na zbrojní výrobu. Závod přebral opravárenské práce na letadlech Junkers Ju 88 a začal vyrábět vojenské terénní a obojživelné vozy KdF 82 a KdF 166. V roce 1942 byl s přehledem největším výrobcem osobních automobilů v Německu. V této době tvořili dvě třetiny pracujících v závodě lidé na nucených pracích. Po skončení druhé světové války bylo město přejmenováno na Wolfsburg a vyráběné automobily i celá společnost dostaly nové jméno Volkswagen. Hned v roce 1945 byla obnovena výroba osobních automobilů podle původních projektů, avšak pod britským vedením. V letech 1946-1948 dosáhl objem produkce 1 000 automobilů měsíčně.

Roku 1950 zahájil Volkswagen výrobu užitkového modelu Transporter (interní označení typ 2), jednoho ze svých nejslavnějších, který v dalších generacích stále vyrábí.

V 50. letech 20. století zahájil Volkswagen expanzi do světa. Byla založena dceřiná společnost v Brazílii a zahájen prodej automobilů VW na všech kontinentech včetně Austrálie a Asie.

V 60. letech pokračoval Volkswagen v expanzi, ale zažil i několik odbytových krizí. Aby rozšířil svou skrovnou typovou nabídku, zahájil v roce 1961 výrobu modelu 1500 (typ 3), kterým chtěl vstoupit do střední třídy. Přestože byl technicky obdobný řadě Brouk (typ 1), jeho pontonová karoserie poskytovala trochu více prostoru. Přední zavazadlový prostor vhodnějšího tvaru byl větší a do zadního byl přístup zvenku. Nabízel se s karoserií tudor, dvoudveřový fastback nebo třídveřové kombi Variant. V roce 1965 se Volkswagen spojil s Auto Union GmbH, kde postupně získal téměř 100 % podíl, aby posílil výrobní kapacity. V roce 1969 zahájil výrobu většího modelu 411 (typ 4). Od předchozích se lišil i samonosnou karoserií a silnější pohonnou jednotkou s nabídkou elektronického vstřikování benzínu nebo automatické převodovky. Měl ale také vzduchem chlazený motor vzadu. Nabízel se s karoserií dvoudveřový nebo čtyřdveřový fastback a třídveřové kombi. Od roku 1962 Volkswagen pod interním označením EA 128 vyvíjel ještě větší model. Velký sedan pro americký trh, který měl pohánět vzduchem chlazený šestiválcový motor Porsche 911 objemu 2,0 litru. Náklady na hnací ústrojí a nepopularita vozů s motorem vzadu po vydání knihy Ralpha Nadera Unsafe at Any Speed (Nebezpečný při jakékoli rychlosti) ale zastavily jeho přípravu. Velké luxusní sedany s pohonem předních kol začala vyrábět značka Auto Union Audi. V roce 1969 Volkswagen převzal NSU s tehdy pespektivním Wankelovým motorem, sloučil s Auto Union a celek přejmenoval na Audi NSU Auto Union AG.

70. léta přinesla zásadní změnu v modelové politice VW. Typy 3 a 4 se prodávaly mnohem méně než Brouk. I jeho prodej coby koncepčně zastaralého modelu se vzduchem chlazeným motorem rapidně klesl. Volkswagen inovoval Brouk a modely 1500 na 1600 a 411 na 412. Zahájil i výrobu modelu střední třídy připraveného NSU jako VW K70, ale prodeje to nezvýšilo. Technologické znalosti pohonu předních kol, které nabyl převzetím Auto Union a NSU, ale využil při konstrukci nástupců s karoseriemi dle předních italských designérů. V roce 1973 tak zahájil výrobu typu střední třídy Passat coby tradičně fastbackové anebo kombi verze luxusnějšího sedanu Audi 80. V roce 1974 výrobu kompaktního modelu Golf a v roce 1975 malého vozu Polo, což byla levnější verze Audi 50. Tato trojice i díky zdražení benzínu vrcholící ropným šokem a preferencí praktických nenákladných vozidel navrátila VW pozici největšího evropského výrobce. V dalších generacích se stále vyrábí. Výroba nejlevnějšího modelu Brouk byla v Německu ukončena roku 1978, v Mexiku roku 2003.

V 80. letech pokračoval VW v modernizaci vyráběných typů a zavádění nových technologií (katalyzátor, elektronické vstřikování), získal nadpoloviční většinu akcií španělské značky Seat (byla to třetí samostatná značka koncernu) a spoluprací s jinými (převážně japonskými) firmami dosáhl 20% podílu na automobilovém trhu Evropy a 10% Severní Ameriky.

V 90. letech 20. století připojil Volkswagen do svého koncernu českou automobilku Škoda Auto včetně jejích veškerých výrobních kapacit a tradiční značky Škoda. Paradoxní je fakt, že Volkswagen je mnohem mladší značkou než Škoda. Od připojení do koncernu Volkswagen v roce 1990 však "Škodovka" prodělala velké změny a stala se postupně moderním výrobcem automobilů s všestranně vysokou úrovní, plně konkurenceschopným na světových trzích.

V roce 1993 prodělal koncern Volkswagen velkou krizi, kterou však překonal hlavně díky úspěšným novým generacím modelů Golf a Passat, které doplnil model Polo.

Až donedávna byla značka VW jednou z mála těch, které se zatím ve větší míře vyhýbala celosvětová automobilová recese. Volkswagen vstupoval do nových segmentů trhu, jak automobilového (nákladní automobily - značka Scania), tak i například trhu lodních motorů. Modely Volkswagen Golf v souhrnu překonaly počet vyrobených vozů Brouk (německy Käfer, anglicky Beetle), kterého bylo vyrobeno celkem 21 529 464 exemplářů. 

V září 2015 vydala americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) prohlášení, ve kterém zmiňuje, že firma Volkswagen manipuluje s motorovým softwarem na dieselových TDI motorech a porušuje tím emisní limity. Společnost se k tomuto skandálu postavila čelem a 22. září se ústy Michaela Horna, prezidenta americké pobočky Volkswagenu, veřejnosti omluvila. Dále uvedla že tento vadný motor obsahuje 11 miliónů aut značky Volkswagen. Akcie společnosti se po tomto strmě propadly. 23. září po jednání předsednictva dozorčí rady rezignoval šéf koncernu Martin Winterkorn ačkoli ještě den před tím rezignaci odmítal. Akcie firmy za několik dní klesly o celou třetinu. 24. září 2015 německý ministr dopravy Alexander Dobrindt uvedl, že automobilka manipulovala s emisními měřeními u naftových vozů nejen v USA, ale také v Evropě. V souvislosti s kauzou čelí Volkswagen řadě hromadných žalob, a to i v České republice. 

V důsledku této kauzy začal Volkswagen notně investovat v oblasti elektromobility a nyní se snaží co nejvíce neutralizovat svou uhlíkovou stopu. S příchodem "rodiny" ID odstartoval Volkswagen novou éru mobility a v současné době patří Volkswagen mezi  nejaktivněji působící automobilky v této oblasti.

Jen za rok 2021 Volkswagen pčekonal metu 300.000 prodaných elektrických vozidel

zdroj: Vikipedie