15Kvě2024
Novinky :

      Citroën ëJumpy

      Elektrika v dodávce

      • 0
      • 8622

       Citroën Jumpy je osvědčeným pomocníkem nejen živnostníků, ale i malých firem a velkých rodin. Nejčastěji ho potkáváme s časem prověřenými naftovými motory, ale současná generace pod kapotu dostala také 100% elektrický motor. Jak se žije s elektrickou dodávkou a hlavně jak se dá prakticky využívat taková dodávka nejen ve městě, na to jsme se rozhodli přijít během několika týdnů, co jsme měli ë-Jumpyho půjčeného na testování. 

      U dodávky asi nemá cenu rozebírat design karoserie, množství nabízených barev či materiály použité v interiéru. Tady nás zajímají úplně jiné věci a parametry. 

      Předně u ë-Jumpyho je vše podřízené funkčnosti, ale ne na úkor komfortu. Vezměme to popořádku a tentokrát od zadu, protože to je část auta, která nás zajímá především.  

      Celou záď tvoří dvoukřídlé dveře. Velmi praktická je možnost otevřít je o 180 stupňů, takže můžete nacouvat přímo až k nákladové rampě, či ke dveřím. Pokud potřebujete naložit náklad z boku, i to je možné díky širokým posuvným dveřím. Není problém naložit europaletu přímo ještěrkou. 

      Konkrétně u námi testovaného ë-Jumpyho byl celý nákladový prostor „očalouněn“ deskami, včetně podběhů kol, díky tomu jsou v celém nákladovém prostoru jen rovné stěny a pravé úhly. Na podlaze je dostatek upínacích ok, takže Vám po ní převážený materiál nijak nejezdí. Několik lampiček dobře osvětluje celý prostor a mě tak napadalo, že tohle auto by stálo za „hřích“ a postavit z něj obytňák 

      V kabině ë-Jumpyho si připadáte jak v rodinném kombíku. Pohodlná sedadla, pěkná a funkční palubovka se spoustou odkládacích přihrádek, dvouzónová klimatizace, tempomat, rádio s navigací, kompletní elektrická výbava….. prostě jako ve Vašem rodinném autě 

      Tohle všechno jsme tak nějak očekávali a to vlastně není to oč tu běží. To oč tu běží se skrývá jednak pod kapotou a zároveň pod podlahou. Pod kapotou se skrývá motor o výkonu 100 KW a pod podlahou baterky o kapacitě 50 KWh. Tento pohon známe z jiných modelů jak Citroenu, tak jeho koncernových sourozenců. To, že si tento pohon hravě poradí s malými osobáky, to už jsme věděli, ale v dodávce? V autě co má aerodynamiku napnuté plachty? Auto co je samo o sobě těžké jako jeho električtí „malí“ koncernoví sourozenci v plném obsazení? Auto, co má vozit dalších mnoho set kilo nákladu??? Myslím si, že to byla celkem výzva. 

      Elektrického ë-Jumpyho jsme nijak nešetřili. Mnohdy jsme ho naložili až po střechu. Vyzkoušeli jsme ho jak ve městě, okolo města, tak jsme si s ním dali i okružní cestu po republice. Z celého testu máme několik poznatků. 

      Předně je to komfort cestování. ë-Jumpy nejen v kabině vypadá jako osobák, ale on se tak i chová. Absolutně nemáte pocit, že by jste řídili dodávku. ë-Jumpy reaguje na každý pohyb volantu. Díky elektropohonu stačí jen polechtat plyn a ë-Jumpy hned zrychlí, nečekáte až se motor nadechne, reakce je okamžitá. Dojezd nám rozhodně nedělal problém. Už z naší CNG Oktávky jsme zvyklí tankovat cca po 250 až 300 km (nikdy nejezdíme do prázdné nádrže) a u ë-Jumpyho to bylo podobné. Ve městě jsme na jedno nabytí najeli okolo 180 až 200 km, což považujeme za výborný dojezd. Po dálnici při 12O na tempomat byl dojezd přibližně stejný jako ve městě, či-li opět okolo 180 km, ale na okreskách, ve chvíli, kdy jedete mezi 70 až 90, což je realita dnešního provozu, tak dojezd stoupne až na 250 km.  

      Ve spolupráci s Pražskou energetikou jsme auto zkoušeli nějakou dobu provozovat jen s jejich čipem. Mnoho lidí se nás totiž ptá,
      jaké dobíjecí čipy používáme a hlavně jestli na provozování elektrického auta stačí jen jeden poskytovatel energie. Zatím máme zmapovanou Prahu s okolím a Vysočinu. Ono totiž „Pražská Energetika“ evokuje, že PRE bude mít nabíječky jen po Praze a okolí, ale není tomu tak, nabíječky PRE najdete po celé republice. My jsme se i shodou okolností s ë-Jumpym zúčastnili otevření jubilejní již
      300. nabíječky Pražské energetiky. Z dosavadních zkušeností jde takové auto pohodlně provozovat jen s jedním čipem a nikdy jsme neměli problém najít nabíječku a hlavně, vždy jsme okamžitě nabíjeli, nikdy jsme nečekali na uvolnění nabíječky, což je myslím dobrá zpráva pro všechny současné i budoucí uživatele elektrických aut. 

      Takže jaký je závěr? Shodli jsme se, že by jsme se elektrického ë-Jumpyho nebáli provozovat, naopak, v současné době už dobrá
      elektrická auta mají mnohem víc výhod, než spousta konvenčních dodávek. Líbí se nám komfort a pohoda na palubě. O jízdních vlastnostech, které má ë-Jumpy si spousta konkurenčních dodávek může nechat zdát. Nás ë-Jumpy opravdu bavil a pokud přemýšlíte o nákupu dodávky pro příměstský nebo městský provoz, určitě ë-Jumpyho zařaďte do skupiny kandidátů, zaslouží si
      to a rozhodně stojí za to.   

      Predošlý PostCitroën ëC4
      Ďalší PostCitroën SpaceTourer HDi
      Komentáre 0
          Zabudli ste heslo?

          Ste si istý?

          ZavrieťOdstríniť