Jak nejlépe otestovat dodávku? Jak ji nejlépe poznat? Tyhle otázky jsme si položili, když jsme dostali možnost vyzkoušet elektrickou dodávku Farizon SV v provedení L3H3.
Evropské elektrické dodávky se zrovna moc nepředvedly, tak jsme si říkali co pro nás přichystala „čína“. Překvapí nás, nebo jsme dostali zase jen další průměrné elektrické auto co si hraje na dodávku???
No, pojďme na to pěkně popořádku. V Praze na nás čekal Farizon a u Pelhřimova domácnost, kterou bylo potřeba přestěhovat. Oblékli jsme si montérky a na pár dní jsme se stali stěhováky.
Člověk u dodávky asi moc neřeší design, ale při pohledu na Farizona se tomu nevyhnete. Všichni kdo nás viděli a s kým jsme si povídali, jako první řešili jak auto vypadá. On totiž Farizon vypadá jako z jiného světa. Když se podíváme na evropskou produkci, většina dodávek se nezměnila někdy od let 2012 až 2015. Farizon je svůj a určitě si ho s žádnou jinou dodávkou nespletete. Výrazná a dominantní příď je prostě nezaměnitelná a obrovský nárazník vzbuzuje pocit bezpečí.
Dalším zásadním a důležitým prvkem jsou světla a maska. Úzká maska elegantně propojuje obě světla a rozbijí tak obrovské plochy právě nárazníku a čelního skla. Auto díky tomu vypadá vyváženě a ne první pohled si neuvědomíte velikost H3, kdy je střecha zvýšená o 2 úrovně.
V noci Vás potěší i prosvětlené logo výrobce, denní svícení má nezaměnitelný světelný podpis a po setmění oceníte jakou skvělou
práci odvádějí plně LEDková světla.
Zbytek karoserie už je „jen“ klasická dodávka, krabice, která má za úkol maximálně využít velikost nákladového prostoru. No vlastně klasická karoserie je to až do chvíle, než současně otevřete pravé dveře kabiny a zároveň posuvné dveře nákladového prostoru. Ano, chybí béčkový sloupek. Díky tomu máte naprosto úžasný boční přístup do nákladového prostoru. Nakládání čehokoliv, ale hlavně třeba europalety ještěrkou je tak mnohem jednodušší a rychlejší. Nemluvím o tom jaký obrovský potenciál karoserie díky tomu skýtá pro úpravce. Představte si, že si Farizona necháte přestavět na obytné auto, otevřete oboje
pravé boční dveře a vznikne „díra“ široká přes 2/3 auta, to prostě u žádného jiného auta nenajdete.
Nákladový prostor není jen o tom kolik věcí do něj naložíte, ale hlavně jak je upevníte. Ono totiž jedna věc je odvézt co nejvíc nákladu, ale jde také o bezpečnost. V případě prudkého brždění nebo při vyhýbacím manévru nechcete, aby jste tíhu celého nákladu pocítili za zády na přepážce co je mezi vámi a nákladem. I na toto ve Farizonu mysleli a na podlaze najdete 12 bytelných a poctivých ok. Díky tomu vše upevníte pevně a bezpečně.
Co nás v nákladovém prostoru ještě velmi překvapilo a potěšilo jsou jednak masivní výztuhy zvýšené střechy a také obložení
nákladového prostoru. Na obklad nákladového prostoru totiž výrobce nepoužil nám dobře známý křehký „papundekl“, ale jsou zde desky z plastového sendviče, takže obklad je velmi lehký, ale zároveň i celkem odolný proti poškození. Výztuhy držící zvýšenou střechu přímo vyzývají k montáži různých držáků nebo vylepšení. Díky tomu si elektrikáři, instalatéři, topenáři a další živnostníci
mohou velmi jednoduše dodělat různé poličky, držáky žebříků a další vychytávky, které jim ulehčí práci.
Stejně důležité jako nákladový prostor je pohonné ústrojí. Farizon pohání jeden elektromotor o výkonu 231 koní a ten čerpá energii z obrovské baterie. Celkově je elektrická architektura postavená na 400 V. Farizon má standardně baterii o kapacitě 83 kWh, ale náš testovaný měl baterii dokonce 106 kWh takže reálný dojezd se přiblížil takřka na hranici 500 km. S takovým dojezdem už můžete auto reálně využívat a nemusíte si cesty plánovat podle nabíječek.
Farizon využívá všech kladů elektrických vozidel, takže maximální síla motoru je k dispozici „od nuly“ a i s tak velkou dodávkou jako je Farizon L3H3 (na délku 6 metrů, široký 2 metry a vysoký 2,5 metrů) rozhodně nejste brzdou provozu, spíš naopak, když chcete předjet tak prostě předjedete a neřešíte jestli jedete do kopce nebo po rovině. Farizon si jede svoje tempo a můžu říct, že dokáže držet velmi svižné tempo a opět podotýkám, je jedno jestli jedete prázdní nebo plně naložení.
My jsme Farizona naložili až po střechu a ve své podstatě jediné co jsme nevyzkoušeli, ale co by nás opravdu zajímalo je, jak by se
Farizon SV choval s 2 tunovým přívěsem. Ano, nejenže Farizon SV uveze bez pár kilo 1.100 kg nákladu, ale ještě si poradí s ebržděným přívěsem do 750 kg, ale co je lepší, bržděný přívěs může táhnout až o hmotnosti 2 tuny.
Když vezmeme v potaz, že nákladový prostor u námi testovaného auta má 13 metrů krychlových, nebo taky jinak 3,7 metru na délku, 1,8 metru na šířku a 1,9 metru na výšku (zaokrouhleno na celé centimetry) a užitečné zatížení 1.100 kg a k tomu 2 tuny přívěs, co víc si může člověk přát od pracovního auta.
Vlastně ještě jednu věc si od pracovního auta můžeme přát, kabinu jako v osobáku no a tady Farizon SV také boduje. Sedadlo řidiče + dvojsedadlo spolujezdce – obě s potahem imitujícím kůži a hlavně snadno omyvatelným. Ve 3 dospělých se nijak přehnaně nemačkáte, řidič si svého prostoru a pohodlí užívá bez ohledu obsazení dvoumístné lavice. Sedadlo řidiče má i loketní opěrku a tak si řidič může užívat maximálního pohodlí. Sedadlo je samozřejmě nastavitelné a stejně tak i volant. Ten má průměr tak akorát a všechny důležité ovládací prvky jsou buď na volantu nebo v pohodlném dosahu řidiče. Ačkoliv má Farizon SV dle dnešních standardů 2 displeje (malý před volantem a velký uprostřed), tak konstruktéři zachovali i fyzické ovládání topení
a klimatizace.
Ovládání auta je tedy velmi intuitivní, po vzoru Mercedesu je volící páka převodovky pod volantem, na levé páčce jsou soustředěny všechny ostatní funkce (blinkry, světla, stěrače), nalevo pod volantem tlačítka jízdních režimů, rekuperace a mlhovek, na středovém panelu kompletní ovládání topení a klimatizace (POZOR! Topení má tepelné čerpadlo) a co mě velmi potěšilo,
na středovém displeji jdou velmi rychle a jednoduše vypnout jízdní systémy, které nechcete používat, takže jak už jsem psal, ovládání auta je velmi jednoduché a intuitivní.
Kdybych se v dnešní době rozhodoval jakou dodávku si koupit, jestli s naftovým nebo elektrickým pohonem, tak bych se rozhodně
nebál jít cestou elektrického Farizonu SV.
Dojezd, velmi příjemné jízdní vlastnosti, auto těží z baterie umístěné v podlaze, díky tomu perfektně sedí i ve vyšších rychlostech, svižný motor, účinné topení, hezký design karoserie a především praktická využitelnost = Farizon SV má všechny předpoklady být tím nejlepším pracovním parťákem
Jo a jak dopadlo stěhování? Jediný neunavený člen posádky byl právě Farizon SV







































